Home » Istorie » Când a început automatizarea avioanelor şi cum a afectat progresul tehnologic abilitatea piloţilor

Când a început automatizarea avioanelor şi cum a afectat progresul tehnologic abilitatea piloţilor

Autor: Alexandru Voiculescu 03.31.2019
Când a început automatizarea avioanelor şi cum a afectat progresul tehnologic abilitatea piloţilor
De la primul zbor al fraţilor Wright în 1903, zborul a devenit un element central în dezvoltarea umană. Autopilotul a fost inventat după doar nouă ani, în 1912, dar unii experţi erau îngrijoraţi cu privire la pericolele automatizării.

Primul pilot care a zburat cu succes în 1903, Wilbur Wright, a făcut-o stând pe burtă, împingând şi trăgând de manete, în timp ce vântul trecea peste capul lui. De atunci, pilotarea avionului a devenit mai puţin fizică mulţumită automatizării şi funcţiilor de autopilot care fac multe lucruri în locul pilotului. Totuşi, la începutul erei zborului, au existat accidente serioase asociate cu acest progres tehnologic. Unele chiar foarte recente, precum cel din 2009, unde tehnologia de automatizare a dat greş la zborul 447 al Air France, iar piloţii nu au putut controla manual, scrie History.

Automatizarea anumitor funcţii a fost necesară pentru a face avioane mai mari şi mai performante. Normal, avionul lui Wright nu putea zbura la fel de repede precum avioanele cu reacţie şi în niciun caz nu putea transporta numărul de persoane pe care un avion de pasageri îl transportă acum.

La doar nouă ani după ce Wright a zburat la Kitty Hawk, Carolina de Nord, un om pe nume Lawrence Sperry a creat primul autopilot care a avut succes.

Invenţia lui Sperry s-a numit „pilotul automat giroscopic” sau „George”, aşa cum l-au poreclit mulţi piloţi. Inovaţia consta în echilibrarea automată a avionului în timpul zborului, fără să necesite efortul pilotului. Autopiloţii lui Sperry au devenit populari în anii ’20 şi ’30. Howard Hughes a instalat unul pe avionul cu care a zburat în jurul lumii, stabilind la vremea aceea un nou record (a făcut înconjurul lumii în 3 zile şi 19 ore). De asemenea, avioanele militare americane din Al Doilea Război Mondial aveau dispozitive similare.

Zborul comercial a luat amploare

După război, zborul aerian comercial a luat amploare, crescând cererea pentru automatizare. În anii ’50, avioanele comerciale aveau un echipaj de cinci oameni în carlingă: un inginer de zbor, un operator radio, un navigator şi doi piloţi. În deceniile care au urmat, automatizarea şi progresul tehnologic au dus la eliminarea primelor 3 posturi, permiţând companiilor aeriene să economisească mulţi bani.

În anii ’70, companiile aeriene au început să exploreze automatizarea folosind tehnologie digitală. La acea vreme, studiile au arătat că multe accidente aviatice sunt cauzate de eroarea umană şi nu de cea mecanică, astfel că automatizarea părea un mod de a face zborul aerian mai sigur.

Piloţii au devenit dependenţi de tehnologie

La sfârşitul anilor ’80, compania Airbus a introdus o tehnologie numită fly-by-wire care este „un sistem de control computerizat care poate interpreta ce vrea pilotul şi apoi sistemul poate executa comanda în siguranţă”, conform Slate. A fost folosit pentru prima dată pe un avion A320. În anii ’90, compania Boeing a introdus o tehnologie similară. Dar în secolul al XXI-lea, această tehnologie a intrat în atenţia investigatorilor după o serie de accidente în care automatizarea a fost un factor.

„Spus pe scurt, automatizarea a făcut din ce în ce mai improbabil ca piloţii obişnuiţi să se înfrunte cu o criză în zbor, dar şi din ce în ce mai improbabil să poată face faţă unei asemenea situaţii dacă apare una”, a scris pentru Vanity Fair William Langewiesche, jurnalist şi fost pilot.

De aceea, după accidentul din 2009, au existat cereri de reinstruire a piloţilor în zborul manual al unui avion, dar după un deceniu de la eveniment, încă există îngrijorări cu privire la pregătirea echipajelor în pilotarea manuală.

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole:

Armata americană reinventează catapulta şi stârneşte invidia inamicilor cu acest dispozitiv

Bărbatul care a pierdut avionul Ethiopian Airlines povesteşte despre coincidenţele stranii care i-au salvat viaţa

”Fiul lui Concorde”, avionul supersonic de pasageri, va putea duce călătorii din Londra în New York în doar 3 ore

Povestea fraţilor Montgolfier, inventatorii balonului cu aer cald. Dintr-un experiment făcut de distracţie, au ajuns la crearea primului vehicul zburător funcţional – GALERIE FOTO

Cele mai noi articole
Cum a ajuns Creangă scriitor după ce a fost răspopit şi nevasta l-a părăsit pentru un călugăr
Cum a ajuns Creangă scriitor după ce a fost răspopit şi nevasta l-a părăsit pentru un călugăr
Astronauții de la bordul Stației Spațiale Internaționale au descoperit unde este sursa scurgerii de aer
Astronauții de la bordul Stației Spațiale Internaționale au descoperit unde este sursa scurgerii de aer
Cum arăta prima Dacia 1100 scoasă pe linia de producţie a uzinei de la Mioveni
Cum arăta prima Dacia 1100 scoasă pe linia de producţie a uzinei de la Mioveni
ONU se așteaptă la „ce este mai rău”. Planeta nu trebuie să gestioneze criza climatică precum COVID-19
ONU se așteaptă la „ce este mai rău”. Planeta nu trebuie să gestioneze criza climatică precum COVID-19
Ce pierderi a suferit Castelul Bran din cauza pandemiei. Jumătate dintre angajaţi au fost concediaţi
Ce pierderi a suferit Castelul Bran din cauza pandemiei. Jumătate dintre angajaţi au fost concediaţi
Cum au evoluat costumele de baie de-a lungul istoriei. Top 30 de imagini unice
Cum au evoluat costumele de baie de-a lungul istoriei. Top 30 de imagini unice
Rămășițe ale unui monstru marin, găsite în deșertul Atacama din Chile
Rămășițe ale unui monstru marin, găsite în deșertul Atacama din Chile
O întreagă rețea de lacuri sărate a fost descoperită sub suprafața lui Marte
O întreagă rețea de lacuri sărate a fost descoperită sub suprafața lui Marte
Un studiu a descoperit „gânduri ascunse” în regiunea vizuală a creierului
Un studiu a descoperit „gânduri ascunse” în regiunea vizuală a creierului
Microsoft explorează noi soluții pentru stocarea datelor în cloud
Microsoft explorează noi soluții pentru stocarea datelor în cloud
Wikipedia va primi o nouă interfață
Wikipedia va primi o nouă interfață
Unele medicamentele împotriva HIV ar putea fi folosite și pentru diabet
Unele medicamentele împotriva HIV ar putea fi folosite și pentru diabet
California va interzice vânzarea mașinilor care folosesc combustibili fosili până în 2035
California va interzice vânzarea mașinilor care folosesc combustibili fosili până în 2035
M. Night Shyamalan anunță că lansează un nou film. Celebrul regizor a tras deja prima scenă
M. Night Shyamalan anunță că lansează un nou film. Celebrul regizor a tras deja prima scenă
Motivul pentru care jocurile video se vor scumpi
Motivul pentru care jocurile video se vor scumpi
Un studiu a dezvăluit că, de fapt, copiii ai căror părinți fumează în casă ajung mai des la spital
Un studiu a dezvăluit că, de fapt, copiii ai căror părinți fumează în casă ajung mai des la spital
Nikola Motors a cumpărat designul primului său camion
Nikola Motors a cumpărat designul primului său camion
OMS anunţă că testele rapide pentru COVID-19 vor avea un preț de 5 dolari pentru anumite țări
OMS anunţă că testele rapide pentru COVID-19 vor avea un preț de 5 dolari pentru anumite țări