Home » Istorie » Un moment de istorie militară. Prima aterizare a unui avion cu reacție pe un portavion a avut loc din greșeală

Un moment de istorie militară. Prima aterizare a unui avion cu reacție pe un portavion a avut loc din greșeală

Autor: Adrian Popovici 10.03.2020
Un moment de istorie militară. Prima aterizare a unui avion cu reacție pe un portavion a avut loc din greșeală
Un pilot american a reușit performanța de a ateriza cu un avion cu reacție pe o navă accidental, după cum explică istoricii. Credit foto: San Diego Air and Space Museum Archives

Un pilot american a reușit performanța de a ateriza cu un avion cu reacție pe o navă accidental, după cum explică istoricii.

În urmă cu aproape 75 de ani, un pilot al marinei americane a fost primul care a aterizat o aeronavă cu reacție pe un portavion, dar acest lucru nu trebuia să se întâmple. Numele pilotului care a făcut acea aterizare importantă, Ensign J. C. „Jake” West, este acum puțin cunoscut, la fel ca și avionul pe care îl zbura, Ryan FR-1 Fireball, echipat cu motoare cu reacție, notează The Drive.

Modelul Fireball a fost o adevărată ciudățenie, cu motorul său cu piston radial, plus un motor cu turboreactor ascuns în fuzelajul din spate.

GALERIE FOTO

Designul neobișnuit a fost rezultatul limitărilor tehnologiei a turbinelor din acea perioadă. În timp ce turboreactorul putea oferi un plus de viteză, acesta nu era suficient de eficient și consuma prea mult combustibil pentru zborul de croazieră susținut.

Zborurile periculoase ale avionului au necesitat, de asemenea, „asigurarea” unui motor cu piston de. Primele motoare cu reacție nu au fost considerate suficient de receptive pentru manevra când o aeronavă întrerupe o încercare de aterizare pe puntea unei nave după ce a ratat firul de siguranță. Ensign West a aflat importanța celor două motoare la 6 noiembrie 1945. La acea vreme, a fost repartizat în escadrila de luptă 41 (VF-41) a Marinei SUA, „Păsările de foc”, care începuseră doar să zboare pe avioanele Fireball de doar o lună. Prima sarcină a escadronului a fost efectuarea de probe de transport cu noile aeronave la bordul transportatorului de USS Wake Island (CVE 65). Aceste probe au început cu o zi înainte de aterizarea care avea să-l consacreze pe West.

6 noiembrie 1945

Pe 6 noiembrie, West se afla în planul de aterizare îndreptat spre transportator, când Fireball-ul său a suferit o defecțiune a motorului. Nu a pierdut turboreactorul, iar motorul cu reacție fusese deja oprit, care era procedura standard pentru aterizare, ci motorul cu piston Wright R-1820-72W Cyclone în vârful aeronavei. West a fost nevoit să ia o decizie rapidă între plonjarea avionului în apă sau încercarea de a porni motorul cu reacție. A ales ultima dintre aceste opțiuni și a început procedura de pornire, care a necesitat până la aproximativ 30 de secunde.

Motorul cu reacție a pornit și, pe măsură ce avionul urca în altitudine, West a controlat cu atenție manșeta pentru a se asigura că are suficientă putere pentru a reveni în siguranță pe navă. În timp ce se asigura că era aliniat pe calea corectă de aterizare, echipajul de pe puntea de a instalat plasa de barieră pentru recuperarea de urgență. Cârligul de descărcare a prins ultimul fir înainte ca avionul să ajungă în barieră. West reușise să aterizeze la bordul USS Wake Island numai cu un motor funcțional.

 

O mare parte din restul istoriei FR-1 Fireball s-a estompat și a ajuns în obscuritate. Dezvoltarea aeronavei a început la începutul celui de-al Doilea Război Mondial, când Marina SUA a început să identifice potențialul tehnologiei emergente a turboreactorului. Având în vedere dezavantajele ale acestor turbine inițiale, la sfârșitul anului 1942, Marina a ales un avion de vânătoare mixt înainte de a accepta propunerea de la Ryan Aeronautical.

În februarie 1943, Ryan a primit un contract pentru trei prototipuri de avion XFR-1 cu un singur loc și, până la sfârșitul aceluiași an, au fost plasate comenzi și pentru 100 de avioane FR-1 de serie. Un prim zbor a fost realizat de XFR-1 inițial la 25 iunie 1944, dar fără motorul cu jet, zborul complet cu un sistem de propulsie mixt a avut loc o lună mai târziu.

Citește și:

Rusia își prezintă forța aviatică în timpul aniversărilor militare. Ce au făcut avioanele Iliușin Il-76 la Moscova

British Airways retrage din circulaţie întreaga flotă de avioane Boeing 747

Întâlnirea avioanelor militare americane cu trei OZN-uri. VIDEO dezvăluite de Pentagon

Imagini declasificate din Războiul Rece, realizate de avioane de spionaj, scot la iveală situri antice uimitoare ale Orientului Mijlociu

Cele mai noi articole
Elon Musk a devenit al doilea cel mai bogat om din lume, după ce l-a depășit pe Bill Gates
Elon Musk a devenit al doilea cel mai bogat om din lume, după ce l-a depășit pe Bill Gates
Imagini din sălbăticie: Un cerb, surprins în timp ce își spală coarnele într-o adăpătoare din pădure
Imagini din sălbăticie: Un cerb, surprins în timp ce își spală coarnele într-o adăpătoare din pădure
Cum arăta prima Dacia 1100 scoasă pe linia de producţie a uzinei de la Mioveni
Cum arăta prima Dacia 1100 scoasă pe linia de producţie a uzinei de la Mioveni
Noaptea Cercetătorilor Europeni  2020 te provoacă la experimente inedite direct de la tine de acasă
Noaptea Cercetătorilor Europeni 2020 te provoacă la experimente inedite direct de la tine de acasă
Care a fost cauza morții lui Maradona? Ce s-a descoperit la autopsie
Care a fost cauza morții lui Maradona? Ce s-a descoperit la autopsie
Cum au evoluat costumele de baie de-a lungul istoriei. Top 30 de imagini unice
Cum au evoluat costumele de baie de-a lungul istoriei. Top 30 de imagini unice
Acordul prin care sunt asigurate 80 de milioane de vaccinuri Moderna pentru UE a fost aprobat
Acordul prin care sunt asigurate 80 de milioane de vaccinuri Moderna pentru UE a fost aprobat
Persoanele care iau ulei din ficat de cod ar putea avea un risc mai mic de infecție cu SARS-CoV-2
Persoanele care iau ulei din ficat de cod ar putea avea un risc mai mic de infecție cu SARS-CoV-2
Prima tranșă de vaccinuri împotriva noului coronavirus va ajunge în România la începutul lui 2021
Prima tranșă de vaccinuri împotriva noului coronavirus va ajunge în România la începutul lui 2021
Cel mai vechi monument istoric din Moldova, unic în estul Europei, va fi restaurat cu fonduri europene
Cel mai vechi monument istoric din Moldova, unic în estul Europei, va fi restaurat cu fonduri europene
5 lucruri pe care trebuie să le știi despre Volkswagen ID.3, candidat la Mașina Anului 2021 în România
5 lucruri pe care trebuie să le știi despre Volkswagen ID.3, candidat la Mașina Anului 2021 în România
Reușită. Cercetătorii au creat cea mai mică unitate de stocare a informațiilor
Reușită. Cercetătorii au creat cea mai mică unitate de stocare a informațiilor
O „rudă” a virusului SARS-CoV-2, descoperită la lilieci din afara Chinei
O „rudă” a virusului SARS-CoV-2, descoperită la lilieci din afara Chinei
Cea mai mare calotă glaciară este în pericol din cauza apei oceanice tot mai calde
Cea mai mare calotă glaciară este în pericol din cauza apei oceanice tot mai calde
Cea mai veche dovadă a animalelor din lume ar putea să provină de la un organism foarte diferit
Cea mai veche dovadă a animalelor din lume ar putea să provină de la un organism foarte diferit
Samsung amână lansarea Galaxy Z Flip 2
Samsung amână lansarea Galaxy Z Flip 2
O echipă de cercetători condusă de un român a creat o nouă modalitate de studiere a Alzheimerului la nivelul creierului
O echipă de cercetători condusă de un român a creat o nouă modalitate de studiere a Alzheimerului la nivelul creierului
Vaccinul Sputnik V a demonstrat o eficiență de 95% după 42 de zile de la administrare. Cât va costa
Vaccinul Sputnik V a demonstrat o eficiență de 95% după 42 de zile de la administrare. Cât va costa