Home » Istorie » Brânza cu mucegai și berea, preferatele europenilor din Epoca Fierului

Brânza cu mucegai și berea, preferatele europenilor din Epoca Fierului

Credit foto: Anwora - NHMW
Publicat: 18.10.2021

Cercetătorii care studiau excremente umane vechi de 2.700 de ani au descoperit că europenii din Epoca Fierului aveau o slăbiciune pentru brânza cu mucegai și bere.

Un studiu al mostrelor de excremente recuperate din minele de sare Hallstatt-Dachstein/Salzkammergut din Austria a dezvăluit două tipuri de fungi: Penicillium roqueforti și Saccharomyces cerevisiae.

Acești doi fungi sunt încă folosiți la scară largă pentru a produce brânză cu mucegai și bere, astfel oferind istoricilor indicii despre ce mâncau strămoșii noștri și cât de sofisticate erau tehnicile lor de producere de alimente și băutură.

Unele dintre puținele locuri de pe Pământ în care mostre de excremente mai pot fi găsite

„Analiza genomică indică faptul că ambii fungi erau implicați în fermentarea alimentară și oferă prima dovadă moleculară pentru consumul de brânză cu mucegai și bere în Europa din Epoca Fierului”, a spus microbiologul Frank Maixner de la Institutul de Cercetare Eurac pentru Studierea Mumiilor din Italia.

Cercetătorii cred că dieta europenilor era bogată în fibre și carbohidrați. Excremente mai recente din același sit dezvăluie că, până la perioada barocă (mijlocul secolul XVIII), analiza microbiomului intestinal indică faptul că dietele erau dominate de alimente neprocesate, fructe și legume proaspete. Asta arată și cât de recente sunt obiceiurile noastre alimentare occidentale.

Aceste mine de sare subterane sunt unele dintre puținele locuri de pe Pământ în care mostre de excremente mai pot fi găsite, potrivit Science Alert.

„Tehnica fermentării a jucat un rol important în istoria alimentară timpurie a oamenilor”

De obicei, un mediu neobișnuit este necesar pentru ca excrementele să fie păstrate, cum ar fi o peșteră uscată, un habitat înghețat sau un deșert. În plus, minele de sare Hallstatt-Dachstein/Salzkammergut se păstrează răcoroase tot timpul anului.

Consumul de bere și producerea de brânză sunt două dintre cele mai vechi practici din istoria umană modernă, însă aceste cercetări din Austria oferă experților noi date importante despre dieta oamenilor.

„Devine tot mai clar faptul că practicile culinare preistorice erau sofisticate și că tehnica fermentării a jucat un rol important în istoria alimentară timpurie a oamenilor”, a precizat arheologul Kerstin Kowarik de la Muzeul de Istorie Naturală din Viena.

Berea era consumată în urmă cu 9.000 de ani în China, însă nu de plăcere