Home » Istorie » Povestea lui Carl Sagan și a căutării vieții extraterestre în Univers

Povestea lui Carl Sagan și a căutării vieții extraterestre în Univers

Credit foto: Profimedia
Publicat: 22.09.2022

Carl Sagan (născut la 9 noiembrie 1934, Brooklyn, New York, SUA – mort la 20 decembrie 1996, Seattle, Washington) a fost un astronom și scriitor științific american.

Figură populară și influentă în Statele Unite, a fost controversat în cercurile științifice, politice și religioase pentru opiniile sale despre inteligența extraterestră, armele nucleare și religie.

Sagan a urmat cursurile Universității din Chicago, unde a obținut o diplomă de licență și un master în fizică în 1955, respectiv 1956, și un doctorat în astronomie și astrofizică în 1960, scrie Britannica.

Din 1960 până în 1962 a fost bursier în astronomie la Universitatea din California, Berkeley, iar din 1962 până în 1968 a lucrat la Universitatea Harvard și la Smithsonian Astrophysical Observatory.

Lucrările sale timpurii s-au concentrat pe condițiile fizice ale planetelor, în special pe atmosferele lui Venus și Jupiter.

O figură controversată în cercurile științifice

În acea perioadă a devenit interesat de posibilitatea vieții dincolo de Pământ și de căutarea inteligenței extraterestre.

În 1968 a devenit directorul Laboratorului pentru Studii Planetare al Universității Cornell. A devenit profesor titular acolo în 1971.

A ajutat la selectarea locurilor de aterizare pe Marte pentru sondele Viking și a proiectat împreună mesajele de pe Pământ care au fost atașate sondelor Pioneer și Voyager. Sagan a rămas la Cornell până la moartea sa de pneumonie, în 1996, la vârsta de 62 de ani.

Deși Sagan a făcut cercetări importante asupra atmosferelor planetare, în astrobiologie și asupra originii vieții pe Pământ, cercetătorul a căpătat o reputație în primul rând ca purtător de cuvânt al științei și popularizator al astronomiei.

Cel mai cunoscut om de știință din Statele Unite

În anii ’70 și ’80 a fost probabil cel mai cunoscut om de știință din Statele Unite.

Sagan și-a folosit uneori prestigiul în scopuri politice, ca în campania sa pentru dezarmarea nucleară și în opoziția sa față de Inițiativa de Apărare Strategică a președintelui american Ronald Reagan. În 1983, Sagan s-a numărat printre autorii unei lucrări care introdus conceptul de „iarnă nucleară”, o răcire globală catastrofală care ar rezulta dintr-un război nuclear.

Sagan a primit numeroase premii printre care se număra și un Pulitzer pentru Non-Ficțiune, câștigat prin intermediul cărtii sale The Dragons of Eden (Dragonii Edenului). El a fost căsătorit de trei ori și a avut cinci copii.

O predicție îngrijorător de precisă făcută de Carl Sagan în 1995