De ce obosim?

Publicat: 19.05.2015
De ce obosim?
Oboseală poate fi considerată un fel de intoxicare.

Atunci când un muşchi din organism funcţionează, se produce acid lactic. Dacă eliminăm acidul lactic dintr-un muşchi obosit, e capabil să înceapă să lucreze imediat. În cursul unei zile ne otrăvim cu acid lactic.

Există şi alte substanţe pe care organismul nostru le produce, cunoscute că „toxine de oboseală”. Sângele le transportă prin organism, astfel încât nu numai muşchiul să se simte obosit, ci şi întreg corpul, în special creierul.

Oamenii de ştiinţă au făcut un experiment interesant despre oboseală. Dacă un câine este forţat să alerge până este extenuat şi adoarme, iar sângele său este apoi transfuzat în corpul unui alt câine, câinele care tocmai a fost injectat devine obosit şi adoarme instant. Dacă sângele unui câine proaspăt trezit este transfuzat unui câine obosit, sleit de puteri, câinele se va trezi instant, fără oboseală.

Dar oboseala nu este doar un proces chimic, este totodată şi un proces biologic. Nu putem elimina pur şi simplu oboseala, trebuie să permitem celulelor din corp să se odihnească. Daunele corpului trebuiesc reparate, celulele nervoase ale creierului trebuiesc „reîncărcate”, articulaţiile din corp trebuie să înlocuiască lubrifianţii folosiţi. Somnul va fi întotdeauna necesar ca o modalitate de a restabili energia corpului după oboseală.

Cu toate acestea, există un lucru interesant de amintit despre procesul de odihnă. De exemplu, o persoană care a muncit din greu la birou pentru câteva ore, este posibil să nu vrea să stea întins când este obosit. Ar prefera să se plimbe. Sau copii care se întorc de la şcoală şi vor să iasă afară să se joace… nu să stea şi să se odihnească. Motivul este că, în cazul în care doar o anumită parte a corpului este obosită, cum ar fi creierul, ochii, mâinele sau picioarele, cea mai bună metodă de a le face să fie fresh din nou este făcând celelalte părţi ale corpului să fie active.

Ne putem odihni făcând activitate! Activitatea creşte respiraţia, sângele circulă mai repede, glandele sunt mai active, iar deşeurile sunt eliminate din partea obosită a corpului. Dar dacă eşti cu totul extenuat, cel mai bun lucru pe care poţi să-l faci este să dormi.

USS Texas (BB-35), ultimul dreadnought din Primul Război Mondial, va primi reparații de 35 de milioane de dolari
O explozie astronomică, dezvăluită de Telescopul Hubble
EXCLUSIV: DESCOPERĂ.RO a vorbit cu NASA despre misiunea DART!
Habitatele de stridii dispar din Florida pe măsură ce statul american devine din ce în ce mai „fierbinte”
Greta Thunberg, probabil cea mai populară activistă de mediu
Visele urâte ar putea fi un semn al riscului de demență
Util: cum pot instrumentele digitale să îmbunătățească asistența medicală prin orientarea către pacient
Un nou tratament radical împotriva cancerului
Telescoapele Webb și Hubble vor privi cum nava spațială DART se va prăbuși într-un asteroid
Test de cultură generală. Cât timp îi ia luminii solare să ajungă pe Pământ?
DART, prima misiune de apărare planetară din lume, are loc în doar câteva ore. Tot ce trebuie să știi!
Johann Sebastian Bach, unul dintre cei mai mari compozitori ai tuturor timpurilor
Restricții privind iluminatul public la Paris. La ce oră se sting luminile Turnului Eiffel?
Brazilia a recunoscut că estimările privind recoltele de cafea trebuie îmbunătățite