Home » Istorie » Fosilele strălucitoare dezvăluie culorile primelor scoici de pe Pământ

Fosilele strălucitoare dezvăluie culorile primelor scoici de pe Pământ

Sursa foto: Klaus Wolkenstein/ EurekAlert
Publicat: 10.11.2022

Un geobiolog de la Universitatea din Göttingen descoperă o diversitate de modele în scoici vechi de 240 de milioane de ani.

Lumina UV face posibilă observarea structurilor complicate ale fosilelor care sunt abia vizibile la lumina normală a zilei.

Această metodă a fost adesea folosită pe scoicile fosilizate din era geologică actuală a Pământului pentru a dezvălui modele de culoare care se estompaseră de mult timp.

Acum, cercetările efectuate de un om de știință de la Universitatea din Göttingen arată că modelele de culori fluorescente pot fi găsite chiar și în scoici vechi de aproximativ 240 de milioane de ani, din Era Mesozoică a Pământului.

Astfel, acestea sunt cele mai vechi modele de culori fluorescente descoperite până în prezent. Rezultatele acestui studiu au fost publicate în revista Palaeontology.

Ce dezvăluie scoicile vechi de 240 de milioane de ani?

În fosilele din Era Mesozoică, urmele de modele de culoare sunt foarte rar observate. Cu toate acestea, investigarea cu ajutorul luminii UV a scoicilor din perioada triasică – chiar de la începutul erei mezozoice – arată că modelele de culoare se păstrează mult mai frecvent decât se credea până acum.

Lumina UV, care este invizibilă pentru ochiul uman, excită compușii organici din fosile, făcându-le să strălucească. Acest lucru dezvăluie o varietate surprinzătoare de modele de culoare: diferite variante de dungi, zigzaguri și modele de flacără, scrie EurekAlert.

Diversitatea modelelor de culoare este similară cu cea a scoicilor de astăzi găsite pe o plajă.

Cele mai vechi modele de culori fluorescente descoperite până acum

Cu toate acestea, modelele de culoare ale scoicilor de astăzi nu prezintă nicio fluorescență.

,,În cazul scoicilor din Triasic, compușii fluorescenți s-au format doar în cursul fosilizării prin oxidarea pigmenților originali”, explică Dr. Klaus Wolkenstein de la Centrul de Geoștiințe al Universității din Göttingen, care în prezent efectuează cercetări la Universitatea din Bonn.

În mod surprinzător, scoici vechi de 240 de milioane de ani. , în funcție de regiunea în care au fost găsite.

„Spectrul de culori variază de la galben la roșu, cu toate tranzițiile intermediare, ceea ce sugerează că au existat diferențe regionale clare în fosilizarea acestor scoici”, adaugă Wolkenstein.

Arheologii au dezvăluit un mozaic roman cu delfini și scoici la un complex de vile din Verona