Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Unde apare dragostea în corpul uman?

Unde apare dragostea în corpul uman?

Publicat: 21.10.2023

Există atât de multe tipuri diferite de dragoste și experimentăm fiecare tip în mod unic, dar cum simțim fiecare tip de dragoste? Cu ajutorul a sute de voluntari, oamenii de știință au cartografiat locurile în care sunt resimțite 27 de tipuri distincte de iubire în corpul uman și au dezvăluit că sunt implicate atât inima, cât și capul.

Studiul a fost realizat de o echipă de cercetători de la Universitatea Aalto (Finlanda), care a colectat date din peste 500 de activități finalizate în cadrul a trei sondaje online. Toți participanții au fost adulți vorbitori de finlandeză, majoritatea femei mai tinere, iar numele fiecăruia dintre cele 27 de tipuri de dragoste a fost dat în finlandeză.

În primul experiment, participanții au fost rugați să folosească mouse-ul computerului pentru a „picta” un contur al unui corp uman, arătând unde simt personal senzații pentru diferite tipuri de dragoste. Intensitatea sentimentului a fost surprinsă și prin înregistrarea a numărului de clickuri pe care participanții le-au făcut cu mouse-ul într-o anumită zonă.

Al doilea experiment s-a concentrat pe cât de plăcute se simt aceste senzații de dragoste și cât de puternic asociază participanții aceste sentimente cu atingerea fizică. Al treilea și ultimul experiment a întrebat participanții despre asemănările dintre diferitele tipuri de dragoste. Așadar, cum simțim fiecare tip de dragoste?

Cum simțim fiecare tip de dragoste?

„A fost de remarcat, deși nu foarte surprinzător, că tipurile de iubire asociate cu relațiile apropiate sunt similare și sunt cele mai puternic experimentate”, a spus coordonatorul studiului, Pärttyli Rinne, într-un comunicat.

„De asemenea, a fost interesant să găsim o corelație puternică între intensitatea fizică și mentală a emoției și plăcerea acesteia. Cu cât un tip de iubire este simțit mai puternic în corp, cu atât este mai puternic simțit în minte și cu atât este mai plăcută”, a continuat cercetătorul.

Una dintre descoperirile cheie pe care le-au remarcat cercetătorii a fost că toate tipurile de iubire au fost simțite în cap. Deseori se spune „urmează-ți inima” sau „urmează-ți mintea”; aceste date sugerează că s-ar putea să nu le putem separa atât de ușor, scrie IFLScience.

Cum simțim fiecare tip de dragoste
Foto: Parttyli Rinne et al., Philosophical Psychology, 2023

„Atunci când trecem de la tipuri de dragoste mai puternic experimentate la tipuri mai puțin puternic experimentate, senzațiile din zona pieptului devin mai slabe”, a explicat Rinne.

„Se poate ca, de exemplu, dragostea pentru străini sau înțelepciunea să fie asociate cu un proces cognitiv. Este posibil și ca în zona capului să existe senzații plăcute. Acesta este un lucru care ar trebui investigat în continuare”, spune el.

Continuumul iubirii

Harta pe care a realizat-o echipa arată ceea ce ei descriu ca fiind un „continuum” al iubirii, de la tipurile mai puternice, romantice, care s-au simțit în tot corpul, și până la cele care au fost simțite doar într-o zonă.

Cu toate acestea, Rinne a remarcat că același experiment repetat într-o populație diferită ar putea produce rezultate foarte diferite: „Dacă același studiu s-ar face într-o comunitate înalt religioasă, dragostea pentru Dumnezeu ar putea fi cea mai puternică iubire experimentată dintre toate. În mod similar, dacă subiecții ar fi părinți într-o relație, ca în proiectul nostru de studiu al creierului în curs de desfășurare, dragostea pentru copii ar putea fi cel mai puternic tip de iubire”.

Dragostea este un lucru extrem dificil de definit, deși filosofii, scriitorii și artiștii dintotdeauna și-au dat toată silința. Poate fi greu de explicat în cuvinte cum se simte, doar știm. Dar văzând-o astfel proiectată îi ajută pe oamenii de știință să înțeleagă mai precis modul în care oamenii experimentează fizic numeroasele forme diferite de iubire, precum și ridică câteva întrebări care trebuie explorate.

Studiul este publicat în revista Philosophical Psychology.

Descoperire majoră în studiul bolii Alzheimer! Un tratament a redus nivelurile de amiloide

O parte importantă a corpului nostru trăiește mult timp după ce noi murim

Metoda nașterii fără durere și fără amintiri

Bebelușii învață să imite pentru că și părinții îi imită pe ei

Frații Lumière și Revoluția Cinematografică
Cercetătorii spun că au găsit noi dovezi pentru o planetă ascunsă în Sistemul Solar
Cărți scoase de pe rafturile Bibliotecii Naționale a Franței deoarece ar conține arsenic
Amendă uriașă după o ceartă pe social media
În urmă cu aproape opt decenii, italienii îl executau pe „Il Duce”
Cum au trecut razele cosmice prin atmosfera Pământului acum 41.000 de ani?