Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Când au apărut plantele pe Pământ?

Când au apărut plantele pe Pământ?

02.25.2015
Când au apărut plantele pe Pământ?
Oamenii de ştiinţă cred că, atunci când a apărut viaţa pe Pământ, acum mai bine de două miliarde de ani, singurele forme de viaţă trăiau în mare. Uscatul era pustiu şi lipsit de viaţă.

Multă vreme, existenţa vieţuitoarelor a rămas restrânsă la mediul lichid, unde trăiau plante ca algele verzi. .

Apoi, câteva smocuri de plante verzi au apărut pe uscat. Acestea s-au dezvoltat, probabil, din anumite tipuri de alge verzi. Estimări bazate pe analize moleculare sugerează că evenimentul s-ar fi putut petrece timpuriu, poate chiar acum 500-600 de milioane de ani. Însă dovezi fosile nu avem decât de acum cca. 450 de milioane de ani.

Primele plante terestre semănau destul de mult cu unii dintre muşchii verzi care cresc azi în locurile umede şi întunecate.

Plantele s-au diversificat puternic în mediul terestru şi, acum aproximativ 400.000.000 de ani, existau deja forme mai complexe, care semănau cu actualele ferigi, având rădăcină, tulpină şi frunze, precum şi un sistem de tuburi prin care circula seva (plante vasculare). Aceste plante se reproduceau prin spori.

În etapa următoare, au apărut şi plante care se înmulţeau prin seminţe; printre primele se numărau cordaitalele, apoi cicadalele şi specii înrudite cu arborele gingko (care e o „fosilă vie”, supravieţuitoare a unei ere străvechi).

Până să apară primii dinozauri, păduri întinse de ferigi arborescente şi plante cu seminţe, de genul celor menţionate mai sus, ocupau vaste terenuri.

Coniferele au apărut puţin mai târziu, acum 300 de milioane de ani. Acest  grup include multe specii cunoscute de copaci precum pini, brazi, molizi, cedri. Toţi aceşti arbori au seminţe care nu sunt închise într-un fruct, de unde şi numele de „gimnosperme” dat plantelor din acest grup.

Primele plante angiosperme (la care sămânţa era adăpostită într-un fruct) s-au dezvoltat acum 150 milioane de ani. Ele sunt numite adesea, în limbajul familiar, „plante cu flori”, deşi trăsătura lor distinctivă este mai curând existenţa fructului care protejează seminţele. Seminţele lor extrem de bine protejate le-au dat un avantaj în faţa plantelor cu seminţe mai expuse şi, astfel, au crescut în număr şi varietate. Astăzi, plantele angiosperme se găsesc aproape peste tot în lume şi reprezintă cel mai divers grup de plante terestre.

Durerile abdominale ale unei femei s-au dovedit a fi, de fapt, un caz medical rar de „splină plimbătoare”