Home » Natura » Este oficial şi totodată ALARMANT: Pe Terra nu mai există locuri neafectate de activitatea umană

Alin Motogna 06.09.2016
Cercetătorii spun că descoperirea acestui impact ar trebui să fie considerat drept un semnal de alarmă pentru omenire.

În cadrul unui nou studiu, o echipă internaţională de cercetători susţine faptul că pe Terra nu mai există locuri neafectate de activitatea umană. Mai mult decât atât, se pare că această consecinţă nu a apărut ca urmare a efectelor Revoluţiei Industriale, ci s-a produs încă de acum câteva mii de ani.

Nicole Boivin, cercetător în cadrul Universităţii Oxford şi Institutului Max Planck din Germania, a examinat împreună cu colegii săi studii arheologice realizate pe parcursul a circa 30 de ani, ultimele baze de date care conţin informaţii referitoare la ADN-ul antic şi microfosile, dar şi modele statistice.

Oamenii de ştiinţă au ajuns la concluzia că impactul omului asupra Terrei nu a fost declanşat o dată cu schimbările din tehnologie şi societate apărute în timpul Revoluţiei Industriale, ci a început să apară cu mii de ani înainte, la sfârşitul Epocii Pleistocenului. În acest sens, s-a constatat că primele specii au dispărut din cauza activităţii umane încă de acum 195.000 de ani.

Dezvoltarea agriculturii începând cu Epoca Neolitică a avut ,,un impact deosebit de puternic asupra distribuţiei speciilor”, spun cercetătorii. Această influenţă nu a provocat doar extincţia anumitor specii de animale sălbatice, ci a provocat şi o creştere masivă a celor domestice, cum sunt câinii, oile, vacile sau găinile.

De asemenea, colonizarea umană a insulelor a făcut ca ecosistemele din aceste zone să difere foarte mult de cele continentale. Specialiştii spun că acest fenomen s-a datorat faptului că pe parcurs ce unele specii au fost introduse pe insule, cele indigene dispăreau. Dezvoltarea comerţului pe parcursul Epocii Bronzului a amplificat aceste efecte, cu mult timp înainte de declanşarea Revoluţiei Industriale.

Cercetătorii spun că descoperirea acestui impact ar trebui să fie considerată drept un semnal de alarmă pentru omenire. În acest sens, specialiştii susţin că oamenii au distrus natura dintotdeauna, iar dacă ar dori să îşi remedieze greşeala, ar trebui să ia măsuri realiste pentru a salva planeta.

,,Dovezile arheologice sunt deosebit de importante pentru a înţelege efectele profunde provocate de activitatea umană asupra mediului înconjurător. Dacă dorim să îmbunătăţim situaţia ecosistemelor, poate că ar trebui să ne schimbăm perspectiva, gândindu-ne mai mult la cum putem face ca generaţiile viitoare să se poată bucura de aer curat şi apă proaspătă şi mai puţin la cum am putea readuce Terra în starea ei iniţială”, a spus Nicole Boivin.

Conform cercetătorilor, acea ,,stare iniţială” s-a încheiat acum în urmă cu circa 200.000 de ani. Prin urmare, specialiştii propun că omenirea ar trebui să îşi îndrepte atenţia asupra situaţiei actuale a planetei şi nu să se gândească cum să recreeze circumstanţe care mai pot exista numai în imaginaţia noastră.

Vă mai recomandăm şi: Cele mai ciudate 10 vieţuitoare din lume – FOTO