Home » Natura » Erupţiile spectaculoase ale unui important vulcan subacvatic, prezise cu câţiva ani înainte, surprinse în timp real

Oana Bujor 12.17.2016
La 482 de kilometri de Oregon se află vulcanul subacvatic Axial, acesta este unul dintre cei mai noi vulcani din Juan de Fuca, zonă în care două plăci tectonice se separă şi lasă să iasă la suprafaţă magma din interiorul Pământului.

Geologul Nooner şi colegul său Wiliam Chadwick au prezis că vulcanul subacvatic, Axial, de 804 metri înalţime va erupe cu 15 săptămâni înainte de producerea fenomenului.

Deoarece depozitul de lavă din vulcan este acoperit de un strat subţire din scoarţa terestră, forma de relief acţionează ca o ferestră care dezvăluie procesele vulcanice care sunt deseori dificil de observat pe uscat, acesta i-ar putea ajuta pe cercetători să prezică erupţiile vulcanice cu câteva săptămâni înainte.

,,Analizând vulcanul cu o structură magmatică umflată şi o structură a crustei simplă, putem învăţa cum funcţionează vulcanii, lucru imposibil în cazul vulcanilor cu depozitul magmatic aflat în adâncime,” a declarat Wiliam Wilcock, din cadrul Universităţii din Washington.

Spre deosebire de vulcanii de pe uscat, cei subacvatici nu urmează acelaşi proces în timpul unei  erupţii. Înainte de erupţia din 2015, vulcanul subacvatic Axial a vărsat lavă în anul 2011, erupţie pe care cercetătorii au descoperit-o accidental. Atunci când erupţia din 2011 a vulcanului Axial a încetat, cercetătorii au considerat că vulcanul va deveni inactiv. Dar la puţin timp experţii au observat din nou activitate vulcanică.

,,Ceva sigur este o schimbare în ceea ce priveşte sistemul magmatic al vulcanilor,” spune Nooner.

Utilizând măsurători realizate între 1998 şi 2011, Nooner şi colegii săi au reuşit să estimeze următoarea erupţie a vulcanului subacvatic Axial cu câţiva ani înainte. În timp, activitatea vulcanului a crescut, iar în septembrie 2014 au reuşit să estimeze că vulcanul va erupe în 2015.  Până în luna aprilie din 2015 în zonă au avut loc peste 2.000 de seisme. Iar pe 24 aprilie craterul vulcanului a crăpat şi magma din interior a ieşit la suprafaţă.  Crăpătura s-a extins spre vest 14 kilometri, având loc nenumărate explozii de-a lungul său. În total, peste 37.000 de erupţii au avut loc.

Cu câteva luni înainte de incident, cercetătorii au instalat un sistem de monitorizare a vulcanului, făcând din acesta unul dintre cei mai monitorizaţi vulcani din lume. În prezent, nouă seismografe, hidrofoane şi senzori de măsurare a presiunii, monitorizează schimbările din adâncul podelei marine.

Majoritatea companiilor nu au făcut până acum obiectul unei inspecții de mediu