Home » Natura » Cum a devenit câinele cel mai bun prieten al omului? Un nou studiu genetic rescrie ceea ce ştim despre originile şi domesticirea câinilor

Autor: Alexandru Voiculescu 07.20.2017
Cercetătorii de la ”Stony Brook University” din New York au ajuns la concluzia, în urma analizării ADN-ului, că oamenii au domesticit lupii o singură dată.

Noile date culese de la primii câini indică faptul că aceştia au devenit distincţi faţă de lupi acum 20.000 – 40.000 de ani. Apoi, câinii, au format grupuri genetice distincte în vest şi în est acum 17.000 – 24.000 de ani. Aceste perioade şi alte date genetice dezvăluie că lupii au fost domesticiţi o singură dată, scrie Science News.

Această ideea contrazice ipoteza emisă anul trecut conform căreia câinii au apărut separat în Europa şi în estul Asiei, câinii asiatici înlocuindu-i pe cei europeni.

Savanţii sunt de acord că primii câini provin din lupi, dar unde, când, cum şi de câte ori au fost domesticiţi au rămas subiecte de dezbatere.

În acest sens, Peter Savolainen, cercetător la KTH Royal Institute of Technology din Stockholm, care nu a participat la acest studiu, precizează că noul studiu „pune originea câinilor într-un singur loc şi timp, ceea ce este foarte important”. Noile date sugerează de asemenea că originea câinilor se află în estul Asiei.

Noul studiu a examinat ADN-ul a unui câine care trăia acum 7.000 de ani în Herxheim, din Germania şi un altul de acum 4.700 de ani din Kirshbaumhöle, tot din Germania. De asemenea, savanţii au analizat ADN-ul unui câine de acum 4.800 de ani din New Grange, Irlanda, care a fost descris anterior ca fiind o dovadă a două evenimente separate de domesticire.

Krishna Veeramah, coautor al acestui studiu, precizează că „putem explica toate informaţiile de care dispunem printr-un singur eveniment de domesticire”. Deşi Veeramah şi colegii săi au observat diferenţe între câinii din Europa şi cei din Asia, aceştia precizează că diferenţele au apărut ulterior domesticirii. Câinii moderni europeni prezintă trăsături comune cu câinii din Epoca de Piatră, indicând că aceştia au provenit dintr-o sursă comună în loc de înlocuirea câinilor europeni cu cei asiatici.

„Ipoteza noastră de origine dublă rămâne o posibilitate la fel ca cea cu o singură origine”

Totuşi, noul studiu nu exclude complet ideea unei domesticiri multuiple, evenimentul singular reprezintă o explicaţie mai simplă şi de asemenea, nu indică locul unde caninii şi oamenii au devenit prieteni, conform precizărilor cercetătorilor. Arborele genealogic constituit pe baza datelor genetice pune rasele actuale est-asiatice pe cea mai timpurie ramură, ceea ce sugerează originea în Asia; dar locaţia unei rase actuale de câine nu reflectă neapărat locul unde animalele au fost domesticite acum mai bine de 20.000 de ani.

Mai mult decât atât, studiul a fost criticat de echipa care a propus anterior ipoteza dublei domesticiri, precizând că noul studiu se bazează doar pe date genetice şi nu ia în considerare dovezile arheologice. Greger Larson, genetician la Universitatea din Oxford, precizează că „nu s-a găsit „arma crimei” şi nu există o dovadă directă împotriva ipotezei noastre. Ipoteza noastră de origine dublă rămâne o posibilitate la fel ca cea cu o singură origine”.

Mulţi dintre noi am văzut câini dând din picioare şi scâncind în timp ce dorm şi am spus, fără să ne gândim prea mult: ”Uite, visează ceva!” Ce şi cum visează câinii?

Cum au evoluat rasele de câini de-a lungul ultimilor 100 de ani – GALERIE FOTO