Home » Natură » O descoperire inedită scoate la iveală că balenele şi delfinii formează culturi şi societăţi asemeni oamenilor

Publicat: 19.10.2017
Cetaceele (delfinii şi balenele) trăiesc în grupuri sociale, au relaţii complexe, comunică unele cu altele şi au chiar dialecte regionale, la fel ca societăţile umane. Un studiu major a asociat complexitatea culturii şi comportamentului cetaceelor cu dimensiunea creierului lor.

Studiul, care reprezintă o colaborare între savanţi de la Universitatea Manchester, Universitatea British Columbia din Canada, London School of Economics and Political Science (LSE) şi Stanford University din Statele Unite, şi care a fost publicat în Nature Ecology & Evolution, reprezintă cel mai amplu studiu care a reuşit să scoată la iveală adevărata complexitate a mamiferelor marine, scrie Science Daily.

De asemenea, este primul care a creat un set de date atât de mare a dimensiunii creierelor cetaceelor asociat cu comportamentul social. Echipa a adunat informaţii de la 90 de specii diferite de delfini şi balene. Astfel, cercetătorii au găsit extrem de multe dovezi care confirmă că cetaceele au trăsături complexe, similare cu cele găsite în cultura umană.

Lista similarităţilor este lungă şi include caracteristici precum relaţii complexe, transferul social de informaţii şi tehnici, vocalizări complexe, asemenea limbajului, inclusiv existenţa dialectelor regionale, recunoaşterea „numelor, cooperarea cu alte specii, inclusiv cu oamenii, jocuri sociale şi grija faţă de puii altora.

„Ca oameni, capacitatea noastră de a interacţiona şi a crea relaţii ne-a permis să colonizăm aproape fiecare ecosistem şi mediu de pe planetă. Ştim că balenele şi delfinii au creier mare şi sofisticat, astfel au putut crea o cultură marină similară”, a precizat Susanne Shultz, cercetătoare la Universitatea din Manchester.

„Aparenta co-evoluţie a creierelor, structurii sociale şi bogăţiei în ceea ce priveşte comportamentul mamiferelor marine, furnizează o paralelă unică în ceea ce priveşte creierele mari şi trăsăturile umane. Din păcate, nu vor crea metropole şi tehnologii pentru că nu au dezvoltat degete opozabile”.

Cercetătorii susţin în studiul lor că un creier mare este un răspuns evolutiv la medii complexe. Este însă prima dată unde aceste ipoteze au fost aplicate la mamiferele marine inteligente la o scară aşa de mare.

Unul dintre cele mai mari mistere ale naturii: milioane de balene şi delfini, perfect sănătoşi, eşuează pe plaje

Delfinii continuă să ne uimească: studiile arată că ei sunt adevăraţi maeştrii ai imitaţiei (VIDEO)

Pe o plajă din Năvodari au fost găsiţi şase delfini morţi. Care a fost cauza evenimentului nefericit

Viaţa ”secretă” a delfinilor, scoasă la iveală cu ajutorul unor camere performante – VIDEO

William Shakespeare: „Ai curaj! Șterge-ți ochii! Adesea, căderea e un mijloc de a te ridica mai sus”
Modificările cerebrale în cazul autismului, mai profunde decât se știa până acum
Cum afectează mucegaiul sănătatea oamenilor?
Un dispozitiv minuscul reproduce interfața dintre țesutul uterin și celulele placentei la începutul sarcinii
Roverul Perseverance a descoperit roci misterioase, ascunse într-un lac marțian antic
Traficul de la orele de vârf ar putea fi descongestionat cu Inteligență Artificială
Prețurile din Tokyo trec prin cea mai rapidă creștere din ultimii 40 de ani
Ce fel de gustări savurau spectatorii de la Colosseum?
Cum va fi vremea de Crăciun? ANM a publicat prognoza
Cum arată Marea Britanie după aproape doi ani de la ieșirea din UE?
Valurile de căldură din 2022 au cauzat 20.000 de decese „în exces” în Europa
Milioane de păsări au murit în SUA în cel mai grav dezastru zoosanitar
Două găuri negre s-au unit întâmplător și au creat ceva nemaivăzut până acum
Capcana rusească întinsă României. „Cerințele rușilor puneau în joc suveranitatea noastră națională!”
Cercetătorii au creat ochi în miniatură în laborator. Ce au încercat să afle?
Multe planete ar putea avea atmosfere bogate în heliu, potrivit unui studiu