Home » Natură » Extincţia dinozaurilor ar fi provocat tranziţia mamiferelor de la activitatea nocturnă la cea diurnă

Publicat: 09.11.2017
Mamiferele erau în general animale nocturne până când dinozaurii au fost omorâţi în urmă cu 66 de milioane de ani, concluzionează un studiu recent. Descoperirea prezintă o tranziţie importantă din istoria creaturilor vii de pe Pământ.

Cercetătorii au susţinut de o lungă perioadă de timp ipoteza conform căreia mamiferele din trecut ar fi fost animale nocturne deoarece ziua dinozaurii dominau spaţiul terestru. LA Times notează că multe mamifere din prezent (cu excepţia oamenilor) nu deţin zona fovea din cadrul retinei. De asemenea, forma ochilor multor mamifere le permite acestora să aibă o vedere mult mai clară atunci când lumina este slabă. Multe mamifere au un simţ olfactiv sau auditiv dezvoltat ce le permite să compenseze lipsa vederii în mediile întunecate, notează specialiştii în cadrul studiului publicat în jurnalul Nature Ecology & Evolution.

Specialiştii susţin că mamiferele au adoptat viaţa nocturnă din cauza ”interacţiunilor antagoniste” cu dinozaurii, care de obicei erau mult mai activi pe timpul zilei. Astfel că schimbarea momentului în care acestea realizau diferite activităţi s-a modificat radical pentru ca acestea să se ferească de prădători.

În prezent, însă, dovezile pentru această teorie sunt relativ indirecte, evidenţiază specialiştii. Aceştia încearcă să afle prin analizarea fosilelor unor animale dispărute de mult dacă acestea erau nocturne. Un lucru este cert, susţin specialiştii, forma craniului şi a ochilor animalelor din prezent este asemănătoare cu cea a animalelor nocturne.

Pentru a rezolva acest mister, o echipă internaţioală de cercetători a comparat tiparul activităţii a 2.415 specii de mamifere diferite. Aceştia au analizat date din arhive şi articole de cercetare vechi privind comportamentul speciilor şi au determinat dacă activitatea acestora se încadrează în cinci dintre tiparele comportamentale: nocturn (activ în timpul nopţii), catemeral (activ atât noaptea cât şi ziua), crepuscular (activ doar în timpul apusului şi răsăritului), diurn (activ ziua) şi ultradian (activ în perioade ciclice de câteva ore).

Aceştia s-au axat pe speciile din trei categorii, noctune, diurne şi caternerale. Aceştia au descoperit că strămoşii mamiferelor de astăzi erau probabil nocturni şi au fost astfel până în momentul în care dinozaurii au dispărut.

”Studiul nostru prezintă dovezi care sugerează că mamiferele au rămas nocturne pe toată perioada mezozoică,” afirmă autorul studiului.

Studiul acestora concluzionează faptul că unele mamifere au tranziţionat de la activitatea nocturnă la cea diurnă, după dispariţia dinozaurilor. Printre primele mamifere care au trecut la activitate pe perioada zilei, în urmă cu 52-33 de milioane de ani, se numără primatele simian. De asemenea, activitatea atât pe perioada zilei, cât şi cea nopţii ar fi apărut mult mai devreme, cu 9 milioane de ani înainte de dispariţia dinozaurilor.