Home » Natura » A fost identificată sursa ce alimentează activitatea supervulcanului Yellowstone

Autor: Oana Bujor 04.25.2018
Cercetătorii se află cu un pas mai aproape de a înţelege geologia supervulcanului Yellowstone. Prin intermediul modelelor realizate cu ajutorul unui supercomputer, specialiştii au analizat două zone cu magmă aflate sub suprafaţa vulcanului. Aceştia au identificat o ''zonă de tranziţie'' unde cele două pungi cu magmă aproape că se întâlnesc.

În această zonă, cele două pungi cu magmă formează o regiune de roci solidificate ce ar putea reprezenta combustibilul ce ar putea alimenta explozia supervulcanului, informează Science Alert. ”Credem că această structură din bazalt-riolit provoacă vulcanismul din punctul central al supervulcanului,” a afirmat geologul Ilya Bindeman din cadrul Universităţii din Oregon, SUA.

Bindeman şi echipa sa au detectat regiunea subterană prin intermediul simulărilor bazate pe cercetările recente realizate de specialiştii din cadrul Universităţii din Utah. Anterior, ei au utilizat imagistica seismică pentru a detecta cele două pungi cu magmă aflate sub caldera vulcanului Yellowstone

Pentru a înţelege modul în care cele două zone cu magmă s-au format, dar şi relaţia dintre cele două, Binderman şi colegii săi au realizat simulări computerizate prin care poate fi observată formarea supervulcanului cu 7 milioane de ani în urmă. Rezultatele sugerează că interpretările seismice nu sunt greşite, simulările repeptate producând cele două regiuni cu magmă ce sunt separate de o zonă de tranziţie creată dintr-un compus al magmei întărite. Conform modelelor, această regiune se află la 10 kilometri sub suprafaţa supervulanului şi se desfăşoară pe o regiune cuprinsă între 10 şi 15 kilometri.

Zona este compusă din gabro solifidicat, rocă formată din magmă cu temperaturi scăzute, iar cercetătorii sugerează că acelaşi fenomen s-ar putea forma şi în interiorul altor supervulcani din lume.