Home » Natura » Ciudăţenia naturală de pe fundul Pacificului: o cantitate imensă de magmă cu potenţial catastrofal a fost găsită de savanţi

Alexandru Voiculescu 02.15.2018
O caldeiră de lângă coasta Japoniei conţine un dom de magmă cu o cantitate de 30 de trilioane de litri. Are un diametru de 10 kilometri şi o înălţime de 600 de metri, iar noul studiu condus de cercetătorii de la Universitatea Kobe din Japonia a putut descrie istoria acestei clădiri numită Kikai, o depresiune uriaşă care s-a format în timpul unei erupţii gigantice de acum 6.300 de ani.

Sistemul este încă activ şi este un loc cu risc ridicat de erupţie, conform precizărilor lui Erik Klemetti, vulcanolog la Universitatea Denison, care nu a participat la acest studiu. Vulcanul a mai erupt în două alte situaţii cunoscute, acum 95.000 de ani şi acum 140.000 de ani, scrie Live Science.

O caldeiră este o depresiune care s-a format în urma eliberării magmei din subsol, terenul surpându-se din cauza spaţiului gol de dedesubt.

Ocazional, mai eliberează cenuşă şi abur, ultima erupţie înregistrată având loc între anii 2013 şi 2014.

Întrucât calderia este sub apă, este greu de cercetat. Yoshi Tatsumi, autorul principal al studiului, împreună cu colegii săi, au condus o serie de operaţiuni cu vehicule controlate de la distanţă. Echipa a colectat mostre de apă pentru a analiza compoziţia chimică şi a cules eşantioane de rocă din domul din centrul caldeirei.

S-a dovedit aşadar că domul a fost, de fapt, realizat din lavă, anume din riolit, cu un volum de 32 de kilometri cubi şi o greutate de 30 de trilioane de litri. Domul s-a putut forma oricând de la ultima sa erupţie, conform precizărilor lui Klemetti, aşadar nu se ştie exact cât de nouă este. Totuşi, Tatsumi şi colegii săi au descoperit că, din punct de vedere chimic, aceasta este diferită de lava eliberată de caldeiră în ultima super-erupţie.

Nu se poate spune dacă o erupţie de proporţii mari este iminentă, dar sistemul vulcanic din caldeiră s-a schimbat şi a evoluat în ultimul mileniu, conform explicaţiei savanţilor. Este interesant de observat că domul de lavă provine dintr-o altă regiune a sistemului magmatic decât ultima mare erupţie. Calea cea mai sigură de a afla dacă într-adevăr are o altă origine (şi care ar fi aceasta) este reprezentată prin analizarea mineralelor din lavă pentru a afla când s-au format, dacă înainte de super-erupţie care a dus la formarea caldeirei, în acelaşi timp sau după.

Cei mai periculoşi 10 VULCANI din lume, care ar putea ucide milioane de oameni – GALERIE FOTO

Erupţie uriaşă a unui vulcan din Alaska: cenuşa s-a ridicat la 11 km deasupra Pământului

Geologii avertizează: unul dintre cei mai mari vulcani din lume este pe cale să erupă

Cel mai misterios vulcan din lume, Etna, dă bătăi de cap experţilor: „Erupţiile recente sunt neobişnuite”

Incidentele în care au fost implicate avioanele MiG
Contract militar cu o valoare record între Israel și Grecia
Surpriza din testament. O dentistă a lăsat moștenire 5 milioane de euro săracilor, însă nimic rudelor
Ofensiva PROSPORT se întărește!
Cercetătoare de la Harvard și MIT: virusul SARS-CoV-2 ar fi putut scăpa dintr-un laborator