Home » Natură » Un aspect crucial al albinelor a fost în sfârşit scos la iveală: cum comunică albinele atunci când formează o grămadă

Publicat: 24.09.2018
Un vânt mai tare nu este suficient de puternic pentru o grămadă de albine, iar acum savanţii au început să înţeleagă motivul.

Atunci când caută o nouă casă, albinele tind să se adune pe o ramură sau pe alte suprafeţe, formând grămezi mari care ajută insectele să rămână în siguranţă. Pentru a ţine grupul împreună, albinele îşi schimbă poziţiile, reglând în permanenţă forma grămezii în funcţie de forţele externe. Acest proces ajută albinele să facă faţă factorilor externi precum vântul care mişcă ramurile, scrie Science News.

În noul studiu publicat în Nature Physics, echipa de cercetători de la Harvard a construit o platformă mişcătoare cu o regină închisă în centru, în jurul căreia se adunau albinele. Atunci când cercetătorii mişcau platforma, albinele se deplasau în sus, dând grămezii o formă mai turtită care este mai rezistentă în cazul mişcărilor pe orizontală.

Insectele, conform ipotezei savanţilor, se pot mişca în funcţie de tensiune – cât de mult este o albină trasă/întinsă de vecina sa atunci când grămada se mişcă. Aşadar, cercetătorii au făcut o simulare computerizată a unei grămezi pentru a determina cum albinele decid să se mişte.

Atunci când albinele simulate erau programate să se mişte în zone cu tensiune mai mare, simularea a reprodus turtirea grămezii observată şi în experiment. Pe măsură ce o albină se deplasează spre o regiune cu tensiune mai mare, insecta trebuie să aibă o povară mai mare. Astfel, sacrificându-se pentru grup, albinele asigură integritatea grămezii.

Creierul uman şi coloniile de albine urmează aceleaşi reguli