Home » Natură » Descoperirea unei fosile de dinozaur asemănătoare liliacului oferă detalii neştiute depre evoluţia păsărilor

Publicat: 12.05.2019
O fosilă aparţinând unui dinozaur ale cărui aripi seamănă cu cele ale unui liliac oferă informaţii suplimentare despre parcursul urmat de evoluţia păsărilor

În nord-vestul Chinei a fost descoperită fosila unui dinozaur adaptat zborului, despre care oamenii de ştiinţă cred că reprezintă o etapă importantă în evoluţia păsărilor, notează Reuters.

Dinozaurul numit Ambopteryx Longibrachium, a trăit în urmă cu 163 milioane de ani, în timpul perioadei jurasice. Acest nou dinozaur avea aripi acoperite de o membrană din piele. Această caracteristică este comparată de către experţi cu experimentele derulate de oameni asupra zborului. În aceste condiţii, Ambopteryx poate fi considerat doar un model intermediar dinozaurilor mici care au dezvoltat pene, aceştia din urmă fiind strămoşii păsărilor.

Fosila descoperită în 2017de către un fermier din provincia Liaoning, China, este foarte bine conservată, prezentând urme ale ţesutului moale care forma membranele aripilor, urme de pene pe corp şi chiar urme ale ultimei mese. Despre penele de pe corp, cercetătorii spun că erau scurte, fiind diferite de penele lungi şi rezistente dezvoltate de către păsări.

Ambopteryx este cel de al doilea dinozaur descoperit de oamenii de ştiinţă care are aripile acoperite cu memebrane de piele, descoperirea acestora marcând un moment de cotitură în modul în care este înţeleasă evoluţia zborului păsărilor, explică Min Wan de la Institutul de Paleontologie a Vertebratelor şi Paleoantropologie din cadrul Academiei Chineze de Ştiinţe.

„Pentru o perioadă îndelungată am crezut că aripile cu pene reprezintă singurul aparat evolutiv de zbor”, a adaugat dr. Wang. El mai explică că aceste noi descoperiri dovedesc că dinozaurii cu aripi membranoase au evoluat în specii înrudite cu păsările.

Dr. Wang este de părere că descoperirea celor două specii de dinozauri reprezintă un indicator al procesului evolutiv care a condus către tranziţia din dinozauri către păsări.