Home » Natura » Cel mai mare proiect inițiat de o universitate din România. Navă de cercetare și laboratoare pentru a monitoriza Dunărea

07.12.2020

Cel mai mare proiect inițiat de o universitate din România a fost lansat vineri la Galaţi. Universitatea Dunărea de Jos vrea să cumpere o navă de cercetare şi să construiască o clădire cu laboratoare pentru a monitoriza Dunărea.

Proiectul beneficiază de finanțare europeană în valoare de 19 milioane de euro.

Cel mai mare proiect implementat de o universitate din România a fost lansat vineri la Galați. Este vorba despre proiectul Universității Dunărea de Jos intitulat „Sistem integrat pentru cercetarea și monitorizarea complexă a mediului în aria fluviului Dunărea, REXDAN”.

Operaţiunea care se va concentra pe monitorizarea Dunării pe o distanţă de 2.000 de kilometri, are un buget de peste 91 de milioane de lei, fonduri europene. Cu aceşti bani, coordonatorii proiectului vor achiziţiona o navă de cercetare şi vor construi o clădire cu laboratoare. Totul va fi gata peste trei ani şi jumătate.

Cel mare mare contract de cercetare semnat de Universitatea Dunărea de Jos

„Este istorie astăzi la Universitatea Dunărea de Jos, este cel mare mare contract de cercetare pe care Universitatea Dunărea de Jos îl semnează. România, începând de astăzi, intră în această cercetare de excelenţă pe domeniul biodiversităţii marine. Ştiu că pe lângă nava de cercetare mai există şi o componentă fixă a activităţii de cercetare care se va realiza în cadrul universităţii”, a spus ministrul Fondurilor Europene, Ioan Marcel Boloş, potrivit Mediafax.

Cercetătorii vor monitoriza Dunărea şi vor face studii privind energia, mediul şi schimbările climatice. Cercetările vor acoperi mai multe domenii precum chimia, biologia, fizica, ştiinţa mediului, ecologia, batimetria, topografia, şi chimia atmosferei. Vor fi cercetări referitoare la apă, sedimente, sol, aer, biodiversitate, batimetrie şi hidromorfologie, au precizat reprezentanţii UDJ.

Cea mai mare navă de cercetare de pe apele interioare din Europa

„Pe navă vor fi în permanenţă 10 cercetători, cinci din România şi cinci din străinătate, parteneri în cadrul proiectului. Va fi cea mai mare navă de cercetare de pe apele interioare din Europa. Va fi şi un centru fix cu 18 laboratoare care vor fi în responsabilitatea Universităţii noastre”, a declarat rectorul Universităţii Dunărea de Jos din Galaţi, Puiu Lucian Georgescu.

În cadrul proiectului vor fi create 22 de locuri de muncă pentru poziţii de înaltă calificare şi zeci de alte locuri pentru diferite specializări.

O nouă modalitate prin care se formează planetele, surprinsă pentru prima oară de cercetători