Home » Natură » Dugongul, animalul care a inspirat legende cu sirene, declarat specie dispărută în China

Publicat: 29.08.2022

Doar trei persoane intervievate din comunitățile de coastă din China au raportat că au văzut dugongul (Dugong dugon) în ultimii cinci ani.

Cunoscut drept cel mai blând gigant al oceanului, comportamentul lent și relaxat al dugongului este probabil să-l fi făcut vulnerabil la pescuitul excesiv și la accidentele maritime.

El nu este complet dispărut totuși, existând încă în alte părți ale lumii, dar se confruntă cu amenințări similare.

Profesorul Samuel Turvey, de la Societatea Zoologică din Londra (ZSL), coautor al studiului, a declarat: „Dispariția a dugongului din China este o pierdere devastatoare”.

Singurul mamifer marin vegetarian, prada braconierilor

Oamenii de știință de la ZSL și de la Academia Chineză de Știință au revizuit toate datele istorice despre locurile în care au fost găsite anterior dugongi în China.

Ei au descoperit că nu au existat observații verificate de către oamenii de știință din anul 2000. În plus, cercetătorii au intervievat 788 de membri ai comunității care trăiesc în acele regiuni de coastă identificate, pentru a determina momentul în care localnicii au văzut pentru ultima oară aceste animale.

În medie, locuitorii au raportat că nu au văzut un dugong timp de 23 de ani. Doar trei persoane văzuseră unul în ultimii cinci ani.

Dugongul „nu mai este viabil să se întrețină singur”

Acest lucru i-a determinat pe cercetători să declare dugongul dispărut din punct de vedere funcțional, adică „nu mai este viabil să se întrețină singur”, conform lui Heidi Ma, cercetător la ZSL, pentru BBC.

Dugongul este un personaj unic al mării. Cântărind aproape o jumătate de tonă, este singurul mamifer marin vegetarian.  Asemănător ca aspect și comportament cu lamantinul, dar se distinge prin coada sa asemănătoare unei balene, dispoziția sa blândă, aparent benignă, i-a făcut pe unii să creadă că a inspirat povești antice despre sirene.

Din păcate, habitatul său apropiat de țărmul Chinei l-a lăsat vulnerabil în fața braconierilor care au căutat animalul pentru piele, oase și carne.

ONU vrea un nou tratat maritim care să protejeze oceanele

După o scădere notabilă a populației, dugongii au fost clasificați animale protejate prin lege de către Consiliul de Stat chinez în 1988 dar cercetătorii cred că distrugerea continuă a habitatului său, inclusiv a păturii de iarbă de mare pe care acesta o folosește ca sursă de hrană, a provocat un „colaps rapid al populației”.

Programul ONU pentru Mediu estimează că 7% din habitatul ierburilor marine se pierde la nivel global în fiecare an din cauza poluării industriale și agricole, a dezvoltării coastelor, a pescuitului nereglementat și a schimbărilor climatice.

An avertisment pentru alte regiuni

Prof. Turvey a spus că dispariția acestei specii din China ar trebui să acționeze ca un avertisment pentru alte regiuni care găzduiesc dugongi, inclusiv Australia și Africa de Est, numind-o „un memento serios că extincțiile pot avea loc înainte ca acțiunile eficiente de conservare să fie dezvoltate”.

Specia se găsește în alte 37 de regiuni tropicale ale lumii, în special în apele de coastă puțin adânci din Oceanul Indian și vestul Pacificului, dar este clasificată drept „vulnerabilă” și se află pe lista roșie a Uniunii Internaționale pentru Conservarea Naturii (IUCN) a speciilor amenințate.

Un nou tratat maritim al ONU a fost propus care ar pune 30% din oceanele lumii în zone protejate. Kristina Gjerde, consilier pentru politicile maritime pentru IUCN, a declarat pentru BBC: „Dugongul este un exemplu trist a ceea ce se întâmplă cu mediul marin, unde activitățile umane au un efect tot mai mare”.

Fosile recent descoperite sugerează că „vaci antice de mare” înotau cândva prin deșertul egiptean