Home » Natură » Pierderea unor arbori ar provoca un efect de domino asupra multora dintre ecosisteme

Publicat: 19.02.2023

De la arborii Sequoia până la pinii Wollemi din epoca dinozaurilor sau brazii care aduc atmosfera de Crăciun în locuințe, chiar și cele mai venerate plante ale noastre sunt în mare dificultate. Dar se pare că pierderea unor specii nu va pune în pericol doar pădurile locale, ci va amenința ecosisteme întregi, arată cercetările.

În 2021, o evaluare globală intitulată State of the World’s Trees (Starea arborilor din lume) a constatat că o treime din toate speciile de arbori se află în prezent la limita existenței.

Cercetarea a fost publicată în Plants, People, Planet.

Această constatare înseamnă aproximativ 17.500 de specii unice de arbori care sunt pe cale de dispariție. Acest număr este mai mult decât dublu față de numărul tuturor tetrapodelor amenințate (mamifere, păsări, amfibieni și reptile), conform Science Alert.

Efectele pierderilor de arbori asupra traiului și alimentelor

Unii arbori sunt atât de rari, încât se cunoaște existența unui singur exemplar rămas dintr-o anumită specie, cum ar fi „palmierul singuratic din Mauritius” (Hyophorbe amaricaulis).

Într-un studiu anterior, realizat în 2022, aceiași cercetători au lansat un „avertisment pentru omenire” cu privire la consecințele acestor pierderi.

Biologul specializat în conservare, Malin Rivers, de la Botanic Gardens Conservation International și colegii săi prezintă numeroasele efecte pe care aceste pierderi le vor avea asupra economiilor, mijloacelor de trai și alimentelor noastre.

Cea mai mare parte a fructelor noastre provine din copaci, la fel ca și multe nuci și medicamente, cu produsele forestiere nelemnoase care reprezintă un comerț 88 de miliarde de dolari.

Jumătate din animalele și plantele de pe Pământ se bazează pe habitatele împădurite

În total, copacii contribuie cu aproximativ 1,3 trilioane de dolari anual la economia globală, însă noi distrugem miliarde de copaci în fiecare an, defrișând suprafețe masive de teren pentru agricultură și dezvoltare.

Copacii sunt propria lor mică lume, unde trăiesc tot felul de forme de viață unicelulare și pluricelulare, inclusiv alte plante, ciuperci, bacterii și animale. Dacă pierzi un copac, moare și această întreagă lume.

În fapt, jumătate din animalele și plantele de pe Pământ se bazează pe habitatele împădurite.

„Pierderea habitatului este frecvent pierderea copacilor, este la baza acesteia atunci când ne uităm la preocupările legate de dispariția animalelor sau a păsărilor”, a declarat Rivers.

Dispariția unei specii poate provoca un efect de domino masiv

Unele specii de arbori oferă interacțiuni unice și nu pot fi înlocuite de alte specii.

Printre acestea se numără arborii distinctivi Dracaena cinnabari, care au rămas din pădurile vechi din Oligocen și care sunt gazdele multor specii care depind în întregime de ei.

Astfel, dispariția unei specii poate provoca un efect de domino masiv asupra tuturor speciilor care interacționează cu ea, chiar dacă acestea sunt deja rare.

Copacii sunt interconectați cu solul, atmosfera și vremea Pământului, curățând aerul, producând oxigen și făcând să plouă. Aceștia stochează trei sferturi din apa dulce accesibilă din lume și mai mult de jumătate din dioxidul de carbon.

Câteva specii de arbori au noroc și pot profita de schimbările rapide de mediu pe care le-am provocat, cum ar fi cele care se strecoară pe teritoriul pe care incendiile l-au curățat. Dar multe altele sunt distruse de aceleași procese.

De ce se comportă copacii din Marea Britanie ca și cum ar fi toamnă?

Pădurile, monitorizate pentru prevenirea tăierilor ilegale de arbori. Câte camere au fost montate?

Cum vrea Australia să protejeze peste 100 de plante și animale în pericol de dispariție?

Plantele carnivore în formă de „vas de toaletă” care pot înghiți cu ușurință un șoricel