Home » Știință » Creierul moral » Pagina 2

Creierul moral

Publicat: 25.10.2007
Greu de crezut ca traim intr-o lume populata de indivizi altruisti si morali. Totusi, potrivit unor descoperiri recente ale neurobiologilor, creierul fiecaruia dintre noi este dotat cu doua predispozitii morale dobandite in decursul evolutiei: aversiunea de a provoca suferinta celor din jur si simtul echitatii.

Scuza scopul mijloacele?

Oameni diferiti, aceeasi dilema
Unele dintre lucrurile pe care le percepem in zona moralului ar putea fi subproduse ale proceselor evolutive, fara nici o legatura cu moralitatea in sine.  Capacitatea de a prevedea recompense viitoare si a nu ceda in fata „tentatiilor“ reprezinta un element crucial pentru moralitate. Desi unii oameni cred ca moralitatea si religia sunt sinonime, cercetatorii au dovedit ca background-ul religios nu determina nici o diferenta la nivelul judecatii morale. Studiile arata si faptul ca doctrinele religioase nu sunt capabile sa explice vasta gama si sofismele judecatilor noastre morale. Porunca „Sa nu ucizi“, de exemplu, nu acopera toate variantele de a provoca moartea pe care oamenii par gata sa le accepte. Revenind la exemplul trenului scapat de sub control, o persoana religioasa si un ateu vor judeca aceasta dilema in acelasi mod. Doar ca ateul se va folosi de el pentru a acredita radacinile biologice ale sistemului nostru moral, in timp ce o persoana religioasa va pune totul pe seama puterii divine.