Home » Știință » Reuşită de EXCEPŢIE a astronomilor americani. Ce substanţă a fost descoperită în atmosfera planetei Marte – FOTO

Publicat: 11.05.2016
Substanţa îi va ajuta pe cercetători să afle modul în care planeta a evoluat în ultimele miliarde de ani.
Astronomii americani au găsit noi dovezi privind posibilitatea ca planeta Marte să fi fost locuită în urmă cu foarte mult timp. În cadrul unei misiuni NASA, denumită ,,SOFIA” (,,Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy”), a fost descoperit oxigen atomic în învelişul gazos al planetei roşii.

Oxigenul atomic de pe Marte a fost detectat pentru prima dată în urmă cu 40 de ani, în timp misiunilor ,,Viking” şi ,,Mariner”, însă de atunci nu au mai fost realizate astfel de descoperiri. ,,Este extrem de dificil să estimezi cantitatea de oxigen atomic de pe Marte”, susţine Pamela Marcum, cercetător NASA.

SOFIA este un observator spaţial construit pentru a detecta şi analiza radiaţiile infraroşii din spectrul electromagnetic. În cadrul misiunii demarate de cercetătorii americani, dispozitivul va fi folosit cu scopul de a studia compoziţia stelelor, a nebuloaselor planetare şi a atmosferelor planetelor, atât în interiorul cât şi în exteriorul Sistemului Solar.

Cea mai mare cantitate de oxigen atomic a fost descoperită la altitudini cuprinse între 70 şi 120 de kilometri deasupra solului marţian (Foto:iflscience.com/Rezac et al./Astronomy & Astrophysics)

În prezent, mai multe detectoare specializate se află la altitudini cuprinse între 11,3 şi 13,7 km deasupra solului marţian. Acestea au fost dispozitivele care au detectat oxigen atomic în mezosfera planetei. Datele obţinute în urma analizelor au fost publicate în revista ,,Astronomy and Astrophysics”.

Chiar dacă oxigenul atomic nu se găseşte într-o cantitate atât de însemnată precum oxigenul molecular, respirabil, acest lucru nu înseamnă că este mai puţin important. El are un rol-cheie în cadrul mai multor procese, cum ar fi fluxul de energie şi masă în interiorul şi exteriorul atmosferei lui Marte sau controlul temperaturii de pe această planetă.

Nu în ultimul rând, prezenţa oxigenului atomic influenţează modul în care atmosfera planetei roşii se evaporă în spaţiul cosmic. Mai mult decât atât, studierea acestei substanţe prezente în atmosfera marţiană le va permite cercetatorilor să afle modul în care ea a început să dispară în urmă cu câteva miliarde de ani.

Cum arata planeta Marte in urma cu 3,5 miliarde de ani (FOTO)

Marte va fi locuibila peste 1000 de ani
Un italian este primul pacient din Europa cu febră Oropouche
Jocurile Olimpice de la Paris, păzite de cea mai mare tabără militară din Europa de după Al Doilea Război Mondial
Curtea Supremă din Statele Unite a decis! Femeile pot continua să primească pastila de avort prin poştă
Premii record la Wimbledon și ceremonie de adio pentru Andy Murray
Cine a fost omul de stat român „mai mai mare decât Woodrow Wilson, Lloyd George sau George Clemenceau”?
Regele Carol al II-lea și războiul: „Scăparea de astăzi poate fi foarte scump plătită mâine”
Erik Weihenmayer, prima persoană nevăzătoare care a cucerit Everestul
Louis Camuti, Doctorul pisicilor. Primul veterinar al felinelor
Insomnia cronică este legată de alimentele ultraprocesate, indică un studiu
Dezvoltarea substanței albe din creier, influențată de căldura și frigul de la începutul vieții
Cum „se trezesc” oamenii din comă?
Ce se întâmplă în „inima” Căii Lactee? „Erupții” și „ecouri” detectate de la gaura neagră supermasivă Sagittarius A*
A intrat în vigoare legislația UE privind combaterea violenței împotriva femeilor
Un studiu explică de ce trăiesc femeile mai mult decât bărbații
Vremea la jumătatea lunii iulie: Unde vor fi cele mai mari temperaturi?
Moartea misterioasă a geniului Eminescu sau cine a vrut să îl facă nebun?
Străzi Deschise. Restricții de circulație în București, în weekend
Câți dintre candidați primesc cel puțin o ofertă nouă de job în fiecare lună?