Home » Știință » Cercetătorii au creat, accidental, tije microscopice care pot recolta apă din aer

Publicat: 23.06.2016
Pot absorbi apă în spaţii cu umiditate scăzută, ca mai apoi să le elibereze în momentul în care umiditatea creşte cu 50-80 de procente, alte materiale transportă apă extrasă din aer.

După cum afirmă Gizman Michael Irving, nano-tijele ar putea fi utilizate în nenumarate situaţii, de la sisteme de colectare a apei, care folosesc resurse reduse de energie,  până la introducerea în materialele textile pentru absorbţia transpiraţiei din corp.

David Lao, creatorul materialului, de la Laboratorul Naţional din Pacificul de nord-vest, afirmă ,,Acest material  neobişnuit se comportă precum un burete , eliberează jumătate din cantitate înaintea  suprasaturării sale cu apă’’.

Iată cum s-a produs acest accident fericit. Echipa încearcă să creeze fire microscopice magnetice, dar au sfârşit prin producerea tijelor microscopice din carbon. La o privire mai atentă, cercetătorii au descoperit că tijele microscopice îşi pierd din greutate în momentul în care umiditatea din mediul lor creşte.

Fenomenul a fost descoperit prima dată în 1990, echipa, a cercetat documente care dezvăluie cum apa se evaporă, spontan dacă este colectată într-o zonă  mai mică, de 1,5 nanometrii.

Conform echipei,  apa care se condensează şi formează un pod între tijele microscopice printr-un proces numit condensare capilară. Apa dintre tije cauzează tensiune la suprafaţa acestora care trage adiacent tijele împreună până în momentul  în care deschizătura ajunge la 1,5 nanometri şi apa se evaporă.

Cercetătorii îl consideră un potenţial purificator al apei, materiale fabricate din tije microscopice ar putea într-o zi colecta apă din aerul deşertului. Membrii echipei au afirmat: ,,Acum că şocul iniţial a trecut, putem să ne imaginâm nenumârate moduri  prin care ne- ar putea  îmbunătăţi viaţa’’.

Sursa: Sciencealert