Home » Stiinta » Fumatul unui pachet de ţigări pe zi provoacă 150 de mutaţii în fiecare celulă a ADN-ului asociat cu diferite tipuri de cancer

Autor: Oana Bujor 11.06.2016
Cercetătorii au măsurat degradările genetice catastofale produse de fumat asupra diferitelor organe din corpul uman şi au identificat diferite mecanisme prin care fumatul provoacă mutaţii ale ADN-ului.

Cercetătorii de la Institutul Wellcome Trust Sanger din cadrul Laboratorului  Naţional Los Alamos  împreună cu colaboratorii săi au descoperit că fumatul provoacă 150 de mutaţii în plus în fiecare celulă din fiecare plămân în decursul unui an în care persoana a fumat un pachet de ţigări pe zi.

Studiul dezvăluie o legătură directă între numărul de ţigări fumate în timpul vieţii şi numărul mutaţiilor din ADN-ul tumoral. Cele mai multe mutaţii au fost descoperite în cazul cancerului de plămâni însă, şi alte tumori din restul părţilor corpului conţineau mutaţii asociate fumatului, fapt ce explică modul în care fumatul provoacă nenumărate forme de cancer.

Fumatul provoacă moartea a 6 milioane de vieţi omeneşti în fiecare an, iar dacă acest viciu va continua să persiste, Organizaţia Mondială a Sănătăţii preconizează că vor avea loc peste un miliard de decese provocate de fumat, în acest secol. Fumatul este asociat cu 17 tipuri de cancer, însă până acum nimeni nu cunoştea mecanismul prin care tutunul provoacă aceste tipuri de cancer.

Cancerul este provocat de mutaţiile celulelor de ADN. În cadrul primului studiu, cercetătorii au analizat 5.000 de tumori comparând cancerul fumătorilor cu cel al nefumătorilor. Aceştia au descoperit mutaţii specifice în ADN-ul fumătorilor şi au calculat numărul mutaţiilor descoperit în diferitele forme de cancer.

Autorul a descoperit că fumatul, în medie, a unui pachet de ţigări pe zi produce 150 de mutaţii în fiecare celulă din plămân, anual. Aceste mutaţii reprezintă fiecare un punct potenţial de degradări genetice care în cele din urmă vor provoca cancerul.

Dr. Ludmil Alexandrov, autorul lucrării, a declarat: ,,Până acum aveam multe dovezi epidemiologice care dovedeau că fumatul provoacă tumori”.

Celelalte organe din corp sunt, de asemenea, afectate de fumatul unui pachet de ţigări pe zi, numărul estimat pentru laringe fiind de 97 de mutaţii în fiecare celulă, 39 de mutaţii în fiecare celulă din faringe, 23 de mutaţii în celulele din gură, 18 mutaţii în vezica urinară şi 6 mutaţii în celulele din ficat în fiecare an.

Imagini rare cu o pisică salbatică ieșită la vânătoare, în Parcul Național Semenic – Cheile Carașului