Home » Stiinta » Oamenii încă evoluează, dar în moduri care surprind pe toată lumea

Oamenii încă evoluează, dar în moduri care surprind pe toată lumea

Autor: Anamaria Iosif 11.17.2016
Oamenii încă evoluează, dar în moduri care surprind pe toată lumea
Prin inovaţiile ştiinţifice, cele din domeniul agriculturii şi cele medicale, se pare că oamenii au devenit stăpâni pe destinul lor biologic. Astfel, noi deţinem controlul asupra evoluţiei şi am eliminat multe din cauzele deceselor şi ale suferinţelor cu care se confruntau strămoşii noştri.

Foarte multe boli care provocau moartea sunt acum tratate cu ajutorul antibioticelor şi putem decide momentul în care dorim să avem copii chiar dacă avem o viaţă sexuală activă. Mai mult, durata de viaţă s-a mărit, oamenii având o viaţă mult mai lungă decât în trecut, iar în întreaga lume, numărul oamenilor vârstnici creşte în fiecare an. Astfel, cu ajutorul tuturor acestor facilităţi, populaţia planetei a crescut considerabil. Dacă a durat sute de mii de ani pentru a se atinge numărul de un miliard de oameni, la jumătatea secolului XX populaţia număra 2,5 miliarde de oameni, iar predicţiile pentru jumătatea secolului XXI prezintă o populaţie de 10 miliarde de oameni.

Însă, ce efect au toate aceste schimbări asupra viitorului nostru? Geneticienii au găsit dovezi clare asupra faptului că alegerile oamenilor pot avea profunde efecte asupra întregii populaţii şi, în ultimă instanţă, asupra speciei noastre în sine. Un studiu recent, demarat de către Yair Field, de la Universitatea Standford, a cercetat ADN-ul unui grup de oameni, pentru a detecta semnele unor recente evoluţii printre oamenii din Marea Britanie. În urma acestui studiu, au găsit semne ale evoluţiei în 3 seturi importante de gene.

Prima oară, s-a descoperit că a existat o puternică selecţie în cazul celor care sunt responsabile de abilitatea de a digera laptele sau alte alimente consumate zilnic. Al doilea set este reprezentat de genele care joacă un rol important în sistemul imunitar, dar cea mai surprinzătoare descoperire a fost faptul că genele oamenilor blonzi cu ochii albaştri au fost supuse unei continue selecţii de-a lungul celor două milenii trecute. Acest lucru demonstrează că selecţia sexuală, mai mult decât cea naturală, a generat o creştere a numărului de persoane care au aceste trăsături.

Acest tip de cercetare relevă modul în care deciziile cu privire la ceea ce mâncăm, cum ne trăim viaţa sau când ne întemeiem o familie pot avea un puternic impact asupra evoluţiei noastre.

Fiinta umana inca mai evolueaza