Home » Stiinta » 20 de lucruri uimitoare despre galaxii

20 de lucruri uimitoare despre galaxii

Anamaria Iosif 01.01.2017
20 de lucruri uimitoare despre galaxii
Atunci când vine vorba despre galaxii, sunt nenumărate lucruri pe care nu le ştim, dar care sunt, într-adevăr, miraculoase şi captivante, iar câteva dintre ele sunt prezentate mai jos.

1. Filosoful Immanuel Kant, care a trăit în secolul XVIII, a fost unul dintre primii oameni care au emis teoria conform căreia Calea Lactee nu este singura galaxie din Univers. Kant a folosit termenul de insulă a Universului pentru a descrie galaxiile.

2. Astronomii au estimat că există aproximativ 100 de miliarde de galaxii în Universul care poate fi observat.

3. Una dintre primele utilizări a termenului Calea Lactee (Milky Way) a apărut în poemul lui Geoffrey Chaucer, „Casa popularităţii”, scris în secolul XIV. Acesta a asemănat galaxia cu o rută celestă.

4. Odată cu expansiunea Universului, multe galaxii s-au îndepărtat de galaxia noastră, iar cele care se află la o mare distanţă faţă de Calea Lactee s-au îndepărtat mult mai rapid decât cele care se află la o mai mică distanţă.

5. Multe dintre galaxiile care s-au îndepărtat de Calea Lactee sunt elipsoidale şi, de asemenea, pot fi mici şi fine şi prezintă tentacule, precum mâinile. La fel ca şi Calea Lactee.

6.  Galaxiile au forme iregulare, iar foarte multe sunt galaxii-pitice. Acestea, cele mai mici din Univers, conţin doar câteva sute sau doar câteva mii de stele, comparativ cu cele 100 de miliarde pe care le conţine Calea Lactee.

7.Galaxiile-pitice sunt grupate în jurul galaxiilor mari.

8. Galaxiile-pitice pierd stelele în favoarea celor mari, în vecinătatea cărora se află, din cauza gravitaţiei.

9. Poţi vedea enorma gaură neagră care este ascunsă în centrul Căii Lactee dacă priveşti către constelaţia Săgetătorului.

10. Multe galaxii au o gaură neagră în centru, iar astronomii au decoperit că masa lor este consistentă, reprezentând 1/1000 din masa întregii galaxii.

11. Două dintre cele mai apropiate galaxii faţă de Calea Lactee, Small Magellanic Cloud şi Large Magellanic Cloud, se pare că nu au găuri negre sau, probabil că nu pot fi detectate.

12. Fiecare galaxie are praf, care este produs de către stele şi care conferă o tentă roşiatică  atunci când este observată, ceea ce face extrem de dificilă studierea stelelor de către astronomi.

13. Praful de stele poate călători. Unele galaxii dau naştere unor vânturi galactice, care difuzează praful cu o viteză de sute de kilometri pe secundă în mediul intergalactic.

14. Aceste vânturi sunt cauzate de către presiunea exercitată de stele asupra prafului şi asupra gazelor. Cel mai rapid vânt galactic se află în galaxiile care formează stele mai rapid decât Calea Lactee.

15. Calea Lactee se roteşte cu o viteză de aproximativ 250 kilometri/secundă, iar o revoluţie completă a acesteia are loc în 200 de milioane de ani.

16. Cu o revoluţie galactică în urmă, dinozaurii stăpâneau Pământul.

17. Galaxiile se mişcă mult mai rapid decât a fost prezis acest lucru. Astronomii au dedus că forţa gravitaţională provine de la materia neagră, care nu emite sau reflectă lumină.

18. Galaxiile sunt, de fapt, mai mult un spaţiu gol. Dacă stelele care nu aparţin niciunei galaxii ar fi de mărimea unei portocale, ar fi trebuit să fie separate de o distanţă de 4.800 de kilometri.

19. Dacă galaxiile ar avea dimensiunile unui măr, galaxiile vecine s-ar afla la o distanţă de doar câţiva metri. Relativa apropiere a galaxiilor duce, uneori, la îmbinarea acestora.

20. În aproximativ 4 miliarde de ani, Calea Lactee se va îmbina cu galaxia Andromeda, iar rezultatul va fi o galaxie elipsoidală, numită Milkomeda.

Sursa: Discover Magazine

A fost descoperită „supermama cosmică”, clusterul de galaxii ce uimeşte oamenii de ştiinţă

Catastrofa materiei obscure si formarea galaxiilor

Cum cresc galaxiile

Incotro se indreapta Calea Lactee cu 22 milioane kilometri pe ora?

Orașul scufundat Thonis-Heracleion își dezvăluie comorile ascunse sub apă mai bine de 2.000 de ani
O companie producătoare de jucării sexuale va trimite o rachetă în spațiu. Care este scopul misiunii
Anunțul lui Fauci: Mergem în direcția greșită în ce privește COVID-19
Industria auto locală, în continuare afectată de criza microcipurilor
Cruce de procesiune furată din Biserica Evanghelică Cisnădie, recuperată după cinci ani
De când începe administrarea vaccinului Moderna la copiii de peste 12 ani
Emmanuel Macron vrea intensificarea rolului energiei nucleare. Ce viziuni au celelalte ţări europene
Românii lucrează cel mai mult din UE
Un bărbat, terorizat timp de o săptămână de un urs grizzly, în sălbăticia din Alaska
O hartă detaliată cu structura internă a planetei Marte, dezvăluită pentru prima oară
Marina rusă poate efectua „lovituri imprevizibile” dacă este necesar. Ce spune Vladimir Putin
În urmă cu 107 ani, Austro-Ungaria declara război Serbiei, marcând astfel începutul Primului Război Mondial
„Arma secretă” a variantei Delta a noului coronavirus. De ce este atât de contagioasă?
Când se va lua decizia vaccinării cu a treia doză în România? Cresc cazurile de infecție cu varianta Delta