Home » Știință » Unul dintre marile mituri a fost distrus: nu există nicio legătură între bombardamentul cu meteoriţi şi explozia în biodiversitate

Publicat: 12.02.2017
Acum aproximativ 470 de milioane de ani, în Ordovicianul mediu, o coliziune cu un asteroid a avut loc undeva între Marte şi Jupiter. Această coliziune a determinat o cascadă de meteoriţi să bombardeze Pământul.

Bombardamentul a durat milioane de ani, chiar şi astăzi 20% dintre meteoriţii care au ajuns pe Terra sunt de atunci, notează Science Daily. În aceeaşi perioadă, pe Terra a avut loc explozia în diversitate a organismelor marine. Întrebarea pusă de cercetători a fost dacă nu cumva există o legătură între cele două evenimente.

Noul studiu răspunde negativ la această întrebare, observând că explozia de biodiversitate s-a petrecut înainte cu aproximativ 2,5 milioane de ani faţă de impactul din spaţiu al asteroidului.

Această aparentă suprapunere temporală a reprezentat un paradox pentru comunitatea ştiinţifică: cum s-ar putea ca un eveniment catastrofal să ducă la o explozie în diversitate, când s-a observat procesul total opus; ca acum 65 de milioane de ani când un asteroid a dus la dispariţia unui număr semnificativ de specii.

Studiul care a dus la deconstrucţia ideii conform căreia există o cauzalitate între cele două evenimente a avut la bază analiza vârstei zirconului (mineral cu formula chimică ZrSiO4) din stratele care conţin aceşti meteoriţi.

Cercetătorii erau familiarizaţi cu faptul că aceste strate conţin şi fosilele care indică explozia de diversitate de la mijlocul Ordovicianului. Totuşi, datarea nu era precisă, având o marjă de eroare de +/- 6 milioane de ani, deci o durată de 12 mil. ani în care s-a petrecut cele două evenimente.

Zirconul este esenţial în datarea exactă a vârstei rocilor. Astfel, acesta a fost analizat la Copenhaga, de cercetătorul Mafalda Costa, care explică: „zirconul este întâlnit într-o mare varietate de roci, inclusiv în strate de cenuşă vulcanică. […] Cu noua noastră vârstă a zirconului, putem determina că emergenţa biodiversităţii a avut loc cu aproximativ 2,5 milioane de ani înaintea exploziei asteroidului care a avut loc între Marte şi Jupiter.

Meteoriţii nu cad la întâmplare? Ce zone şi ce perioade ale anului par asociate cu un risc mai mare de impact?

Misterul materialului organic de pe meteoriţii marţieni a fost dezlegat

Mesajele ascunse din meteoriţi: ce spun acestea despre soarta finală a Pământului?

Ann Hodges, singura persoană lovită de un meteorit