Home » Stiinta » Reuşită revoluţionară în medicină. Au fost create primele celule ,,nemuritoare” cu ajutorul cărora poate fi produsă o cantitate nelimitată de sânge

Autor: Oana Bujor 03.30.2017
Cercetătorii au creat un nou tip de celule nemuritoare care permit generarea unei cantităţi nelimitate de celule roşii atunci când este necesară. Dacă va trece de testele clinice, noul tip de celule roşii va fi mult mai eficient decât metodele existente deja şi implică sângele unui donator.

Noile celule nemuritoare nu vor putea înlocui complet donarea de sânge, însă vor permite crearea anumitor tipuri de sânge care se găsesc foarte greu, informează Business Insider.

,,Global, avem nevoie de o cantitate alternativă de globule roşii,” spune principalul cercetător, Jan Frayne, din cadrul Universităţii Bristol din Marea Britanie. ,,Globulele roşii realizate în laborator au mai multe avantaje faţă de cele provenite de la donatori, de exemplu este eliminat riscul trasmiterii unor boli infecţioase,” adaugă el.

Din fiecare celulă stem se pot realiza în jur de 50.000 de globule roşii, înainte ca aceasta să moară, moment în care cercetătorii au nevoie de o nouă donaţie de sânge. În perspectivă, o singură pungă cu sânge utilizată în transfuzii conţine în jur de 1 trilion de globule roşii.

Astfel, experţii au trasformat celulele stem adulte în primele celule stem eritroide nemuritoare. Noul tip de celule fiind denumit Bristol Erythroid Line Adult (celule BEL-A).

Pentru a crea noul tip de celule, experţii au îngheţat în timp celulele stem adulte într-o fază timpurie de dezvoltare în care acestea se pot divide şi pot genera globule roşii fără ca celula să moară după un anumit timp. ,,Încercările anterioare de producere a globulelor roşii s-au bazat pe surse care puteau realiza doar cantităţi limitate. Am demonstrat că există o modalitate fezabilă de producere a globulelor roşii necesare în scopuri clinice,” a declarat Frayne.

Noul tip de celule roşii va fi supus testelor clinice pe oameni îniante ca experţii să se poată pronunţa asupra eficienţei lor.

Vă recomanăm să citiţi şi următoarele articole:

O misterioasă creatură „roșie” cu multe brațe, descoperită eșuată pe o plajă. Despre ce specie ar fi vorba
Un cercetător s-a lăsat mușcat de țânțari purtători de febră Dengue
Reorganizarea PNL după Primul Război Mondial