Home » Stiinta » Savanţii au descoperit o exoplanetă unică, cu ”nori de titan”, care poate schimba modul în care căutăm viaţa extraterestră

Autor: Alexandru Voiculescu 09.17.2017
Utilizând instrumentul FORS2 al ”Very Large Telescope” (VLT) al ESO, astronomii au găsit, pentru prima dată, oxid de titan în atmosfera exoplanetei WASP-19b. Descoperirea are potenţialul de a lărgi căutarea noastră a vieţii extraterestre, incluzând şi alte compoziţii chimice care pot susţine viaţa, în afară de cea tradiţională care include carbonul, oxigenul, hidrogenul şi azotul.

WASP-19b este un „Jupiter fierbinte”, aflat la 1.000 de ani lumină faţă de Pământ. Are aproximativ aceeaşi masă cu Jupiter, dar se află foarte aproape de steaua sa, completând o orbită în doar 19 ore. De aceea, temperatura este estimată la 2.000 de grade Celsius, scrie Futurism.

În afară de oxidul de titan descoperit, astronomii au mai observat că atmosfera exoplanetei conţine apă şi sodiu.

Rar întâlnit în atmosfera terestră, oxidul de titan există în atmosferele stelelor reci. În atmosferele planetelor fierbinţi precum WASP-19b, oxidul de titan absoarbe căldura. Dacă acesta există în cantităţi suficiente, va preveni pierderea căldurii sau intrării. Acest lucru va cauza inversiune termică, cu atmosfera superioară mai caldă decât cea inferioare. Ozonul are un efect similar asupra atmosferei terestre, cauzând inversiune în stratosferă.

Cercetătorii au petrecut mai mult de un an colectând date despre WASP-19b, comparând observaţiile cu modelele atmosferice pentru a extrapola diferitele proprietăţi ale atmosferei exoplanetei. Cu noile informaţii care atestă prezenţa oxidului de titan se poate îmbogăţi cunoaşterea cu privire la atmosferele exoplanetelor şi pot furniza modele îmbunătăţite ale acestora.

Astfel, astronomii vor avea un spectru mai larg în care pot căuta condiţii de habitabilitate, fără să se rezume la cele patru elemente menţionate mai sus, întrucât formele de viaţă extraterestre pot fi extrem de diferite faţă de ceea ce cunoaştem noi pe Pământ.

Omenirea este foarte aproape de cea mai mare descoperire a sa: un element cheie în căutarea vieţii extraterestre a fost determinat de cercetători