Home » Știință » De ce unii oameni au piele albă iar alţii o au închisă? O descoperire majoră ”elimină conceptul de rasă”

Publicat: 14.10.2017
Culoarea pielii oamenilor variază, deseori aceste diferenţe fiind utilizate pentru definirea rasei. În cadrul unui studiu au fost descoperite 8 variaţii genetice în patru zone ale genomului uman care infleunţează puternic culoarea pielii. Oamenii din întreaga lume deţin această genă, inclusiv strămoşii noştrii care au trăit în urmă cu 900.000 de ani .

Deşi diversitatea este mult mai crescută în zonele Africii Subsahariene decât în alte regiunii, aici au fost realizate puţine studii ale ADN-ului. Conform Mail Online, studiile anterioare s-au axat pe variaţiile culorii pielii ale persoanelor din zona Europeană.

În prezent, specialiştii din cadrul National Human Genome Research Institute din Maryland (SUA) au secvenţiat genomul a peste 1.600 de persoane din regiune, iar rezultatele oferă noi aspecte privind evoluţia umană. De asemenea, a fost utilizată şi o scală a culorii pentru măsurarea tonului pielii a 2.092 de participanţi. Măsurătorile au fost realizate în zona interioară a braţului, care este expusă rareori la lumina solară.

Profesoara Sarah Tishkoff, una dintre cercetătoarele din cadrul studiului, a afirmat: ”Am identificat noi variaţii genetice care se bazează pe unele dintre cele mai variate trăsături ale omului modern. Atunci când oamenii se gândesc la culoarea pielii, majoritatea consideră că în zona Africană se află doar locuitori cu un ton mai închis al pielii, însă în regiune există atât persoane cu o piele deschisă, precum cea a asiaticilor, până la cea mai închisă nuanţă.”

Cercetătorii au descoperit că variaţiile genetice şi mutaţiile au infleunţat culoare pielii încă dinante de apariţia omului modern. Gena asociată culorii deschise a pielii (SLC24A5)  era frecventă în rândul populaţiei din Etiopia şi Tanzania. Gena joacă un rol cheie în culoarea pielii europenilor sau a asiaticilor din zonele sudice. Iar specialiştii sugerează că ar fi fost adusă în zona Africii în urmă cu 30.000 de către aceleaşi populaţii.

Gena asociată pigmentului închis al (MFSD12) are o frecvenţă mai crescută în rândul locuitorilor din zona Subsahariană cu excepţia persoanelor San.

Informaţiile obţinute sugerează că primele migraţii ale omului modern au avut loc atât din zona Africii, cât şi a Asiei şi a Australiei. Însă ar putea exista posibilitatea unei singure populaţii africane care în trecut ar fi deţinut ambele variaţii genetice.

De asemenea, a fost descoperit că majoritatea cazurilor de variaţii genetice asociate tonului deschis al pielii au apărut în Africa. Pielea cu tonuri mai închise ajută la prevenirea problemelor provocate de soare, în timp ce culoarea deschisă a pielii poate absorbi mai bine vitamina D în zonele în care expunerea la lumina UV este scăzută.

Se împlinesc 65 de ani de la moartea celui mai important poet simbolist român
De ce depinde fericirea românilor? Împlinirea profesională, pe primul loc
Povestea președintelui Volodimir Zelenski, spusă prin benzi desenate
Vara care urmează va rivaliza cu recordurile de căldură înregistrate în 2021
Oceanele lumii au atins cel mai acid nivel din ultimii 26.000 de ani, avertizează un raport climatic
Poluarea cauzată de rachetele spațiale schimbă compoziția atmosferei. Cum ne afectează?
Cultivarea orezului, înregistrată într-un sit neolitic vechi de 8.000 de ani. Ce au dezvăluit boabele carbonizate?
Mister rezolvat. Oamenii de știință ar fi descoperit cum s-au format galaxiile fără materie întunecată
Riscul de cancer mamar la bărbați ar putea fi asociat cu infertilitatea
Aurorele boreale pot fi auzite chiar și atunci când nu sunt văzute. Cum se formează sunetele?
Primele animale au dezvoltat sisteme complexe de adaptare înainte de Explozia Cambriană
Cea mai rară specie de mamifer marin din lume. Ce șanse mai are de supraviețuire?
Un medicament pentru cataractă a arătat rezultate promițătoare în testele de laborator
Somnul ajută la procesarea emoțiilor. Care este mecanismul?
Farmaciştii au un risc de sinucidere mai mare decât restul lumii. De ce se întâmplă asta?
Soprana Irina Baianț, invitată la podcastul ALTCEVA cu Adrian Artene
Unde se termină Pământul și începe spațiul cosmic?
NASA a dezvăluit primele sale planuri de a trimite doi astronauți pe Marte