Home » Stiinta » De ce unii oameni au piele albă iar alţii o au închisă? O descoperire majoră ”elimină conceptul de rasă”

Oana Bujor 10.14.2017
Culoarea pielii oamenilor variază, deseori aceste diferenţe fiind utilizate pentru definirea rasei. În cadrul unui studiu au fost descoperite 8 variaţii genetice în patru zone ale genomului uman care infleunţează puternic culoarea pielii. Oamenii din întreaga lume deţin această genă, inclusiv strămoşii noştrii care au trăit în urmă cu 900.000 de ani .

Deşi diversitatea este mult mai crescută în zonele Africii Subsahariene decât în alte regiunii, aici au fost realizate puţine studii ale ADN-ului. Conform Mail Online, studiile anterioare s-au axat pe variaţiile culorii pielii ale persoanelor din zona Europeană.

În prezent, specialiştii din cadrul National Human Genome Research Institute din Maryland (SUA) au secvenţiat genomul a peste 1.600 de persoane din regiune, iar rezultatele oferă noi aspecte privind evoluţia umană. De asemenea, a fost utilizată şi o scală a culorii pentru măsurarea tonului pielii a 2.092 de participanţi. Măsurătorile au fost realizate în zona interioară a braţului, care este expusă rareori la lumina solară.

Profesoara Sarah Tishkoff, una dintre cercetătoarele din cadrul studiului, a afirmat: ”Am identificat noi variaţii genetice care se bazează pe unele dintre cele mai variate trăsături ale omului modern. Atunci când oamenii se gândesc la culoarea pielii, majoritatea consideră că în zona Africană se află doar locuitori cu un ton mai închis al pielii, însă în regiune există atât persoane cu o piele deschisă, precum cea a asiaticilor, până la cea mai închisă nuanţă.”

Cercetătorii au descoperit că variaţiile genetice şi mutaţiile au infleunţat culoare pielii încă dinante de apariţia omului modern. Gena asociată culorii deschise a pielii (SLC24A5)  era frecventă în rândul populaţiei din Etiopia şi Tanzania. Gena joacă un rol cheie în culoarea pielii europenilor sau a asiaticilor din zonele sudice. Iar specialiştii sugerează că ar fi fost adusă în zona Africii în urmă cu 30.000 de către aceleaşi populaţii.

Gena asociată pigmentului închis al (MFSD12) are o frecvenţă mai crescută în rândul locuitorilor din zona Subsahariană cu excepţia persoanelor San.

Informaţiile obţinute sugerează că primele migraţii ale omului modern au avut loc atât din zona Africii, cât şi a Asiei şi a Australiei. Însă ar putea exista posibilitatea unei singure populaţii africane care în trecut ar fi deţinut ambele variaţii genetice.

De asemenea, a fost descoperit că majoritatea cazurilor de variaţii genetice asociate tonului deschis al pielii au apărut în Africa. Pielea cu tonuri mai închise ajută la prevenirea problemelor provocate de soare, în timp ce culoarea deschisă a pielii poate absorbi mai bine vitamina D în zonele în care expunerea la lumina UV este scăzută.

Aleksei Navalnîi, liderul opoziţiei ruse, a primit Premiul Saharov pentru „curajul său imens”