Home » Stiinta » Teza de doctorat a lui Stephen Hawking a fost recent publicată online, iar oricine poate citi gratuit lucrarea de început a uneia dintre cele mai proeminente minţi în fizică din istorie

Autor: Alexandru Voiculescu 10.29.2017
Odată cu publicarea lucrării de doctorat a lui Hawking de către Universitatea Cambridge, poţi vedea o parte din gândirea unuia dintre cei mai importanţi fizicieni din lume şi unuia dintre cei mai iluştri studenţi ai acestei universităţi.

Astfel, acum, oricine cu acces la internet poate descărca versiunea digitalizată a tezei completată cu semnătura de mână a lui Hawking, scrie The Independent.

Titlul tezei este Properties of expanding universes (Proprietăţile universurilor în expansiune). La momentul scrierii, Hawking avea doar 24 de ani. Odată cu publicarea acesteia, astrofizica a câştigat extrem de multă popularitate.

Universitatea susţine că teza este cea mai accesată din categoria sa, iar cu publicarea în întregime, accesul se va face mult mai uşor.

De asemenea, Hawking şi cei de la Cambridge doresc, prin aceast demers, să încurajeze şi alţi cercetători şi alte universităţi să publice lucrări importante.

„Prin publicarea în întregime a tezei mele de doctorat, sper să inspir şi alţi oameni să se uite la stele şi nu la picioarele lor, să îşi pună întrebări cu privire la alte locuri din Univers şi să încerce să înţeleagă cosmosul”, a precizat Hawking. „Oricine, oriunde din lume trebuie să aibă acces liber şi nelimitat nu doar la studiile mele, ci la studiile oricărei minţi luminate din tot spectrul înţelegerii umane. Fiecare generaţie stă pe umerii celei care a fost înainte, aşa cum şi eu am fost ca tânăr doctorand la Cambridge, inspirat de lucrările lui Isaac Newton, James Clerk Maxwell şi Albert Einstein. Este minunat să aud cum multe persoane au accesat teza mea – sper să nu fie dezamăgiţi acum, când au în sfârşit acces la ea”, adaugă fizicianul.

Demersul a venit pentru celebrarea Open Acces Week, iar Arthur Smith, reprezentant al Cambridge, susţine că mişcarea va încuraja şi alţi cercetători să-şi publice tezele.

„Open Acces dă posibilitatea studiilor. Prin eliminarea barierelor dintre oameni şi cunoaştere putem realiza noi descoperiri în toate zonele ştiinţei, medicinei şi tehnologiei”, a precizat acesta. „Este extrem de important  pentru diseminarea cunoaşterii dobândite în timpul studiilor doctorale. Tezele de doctorat conţin o cantitate însemnată de informaţie ce aşteaptă să fie folosită, dar care de obicei este ţinută ascunsă”, conchide Smith.

Lucrarea poate fi descărcată de la acest link.

Stephen Hawking, celebrul fizician care a revoluţionat astrofizica, prezice că sfârşitul lumii este mai aproape decât credem