Home » Stiinta » Noi detalii spectaculoase despre TRAPPIST-1, sistemul solar care ar putea adăposti viaţă. Poate avea planete formate în mare parte din apă

Autor: Alexandru Voiculescu 03.24.2018
Conform unui nou studiu publicat în Nature Astronomy de cercetătorii de la Arizona State University, două dintre cele şapte planete de dimensiuni apropiate de cea a Terrei au în componenţă apă în cantităţi enorme: mai mult de jumătate. Ca o comparaţie, Pământul are 0,1% apă din masa totală. Acest aspect îngreunează sarcina savanţilor de a găsi viaţă pe aceste lumi.

Cel mai probabil, apa este în formă de gheaţă creată la presiuni foarte mari, ceea ce ar schimba chimia de pe planetă într-un mod care ar face ca orice semn de viaţă să fie uşor de confundat cu procesele geochimice, scrie Science News.

TRAPPIST-1 este o stea pitică rece aflată la 39 de ani lumini de Pământ. De la descoperirea sa în 2017, sistemul cu şapte planete a reprezentat un punct major de interes pentru posibilele condiţii de susţinere a vieţii aşa cum o ştim. Cel mai probabil, sunt planete solide, de dimensiuni similare cu cele ale Pământului, iar cel puţin trei s-ar afla la o distanţă optimă de stea pentru a avea temperaturi propice pentru existenţa apei lichide.

Cayman Unterborn, autorul principal al studiului, împreună cu colegii săi, au folosit calcule anterioare ale masei şi diametrului planetelor pentru a afla densităţile acestor lumi. Apoi, echipa a folosit un algoritm pentru a testa diferite posibilităţi de compoziţii ale planetelor.

Conform noilor calcule, Trappist-1f, a cincea planetă de la stea, are un strat subţire de apă, apoi, în adâncime, are gheaţă de tip VI şi VII, două tipuri care se formează sub presiuni ridicate. Sub gheaţă, savanţii susţin că există un strat de silicat de magneziu (care se găseşte şi în mantaua Pământului) şi un miez lichid.

Apa solidă sau lichidă este mai puţin densă ca rocile, dar mai densă decât gazul. Astfel, o planetă mai puţin densă poate avea o proporţie mai ridicată de apă sau gaz decât una stâncoasă. Unterborn crede că planetele din sistem nu sunt suficient de masive pentru a avea atmosferă.

Cercetătorii au luat în considerare 4 din cele 7 planete. Primele două de la stea au probabil mai puţin de 15% apă. A cincea şi a şasea au în componenţă mai mult de jumătate apă – un volum atât de mare încât doar presiunea poate duce la formarea gheţii. Unterborn estimează că TRAPPIST-1f are apă lichidă până la o adâncime de 200 de kilometri. Sub aceasta, există un strat gros de 2.300 de kilometri, care ajunge aproape de jumătatea distanţei dintre suprafaţa şi centrul planetei.

Totuşi, existenţa vieţii poate fi posibilă, deşi procesele geologice care ajută la reglarea condiţiilor planetare sunt diferite pe planetele din sistemul TRAPPIST-1 decât pe Pământ. Problema constă în observarea acesteia, volumul mare de apă afectând deplasarea pietrelor de temelie ale vieţii, precum atomii de carbon şi fosfor.

În cât timp am putea ajunge la noul sistem TRAPPIST-1, pe cele şapte planete asemănătoare cu Terra, cu ajutorul tehnologiilor din zilele noastre