Home » Stiinta » Noile date arată că sistemul solar TRAPPIST-1, recent descoperit de NASA, ar putea fi mai ospitalier pentru viaţă decât s-a crezut anterior

Alexandru Voiculescu 02.07.2018
De la anunţul NASA de anul trecut, în care oficialii au precizat că au descoperit un sistem planetar cu şapte planete aflat la o distanţă de (doar) 39 de ani lumină „cu potenţial habitabil”, lumea a dorit să afle mai multe - atât despre planete, despre modul în care s-ar putea ajunge acolo, cât şi despre potenţialul de susţinere a vieţii pe care l-ar putea avea. Ultimul aspect a fost un adevărat ”roller coaster”, unele studii indicând că habitabilitatea ar fi imposibilă din cauza radiaţiilor emise de steaua pitică roşie a sistemului. Altele, cel mai recent fiind al cercetătorilor de la Space Telescope Science Institute, indică detalii cu privire la aceste planete, analizând atmosferele şi compoziţiile cu rezultate optimiste.

Cu ajutorul Telescopului Spaţial Hubble, cercetătorii au realizat o analiză de bază asupra atmosferelor în cazul a patru planete, dorind să vadă dacă există un exces de hidrogen. Dacă acesta era cazul, cercetătorii nu trebuiau să se uite mai departe, pentru că o cantitate ridicată de hidrogen ar fi sufocat planeta, hidrogenul atmosferic fiind un gaz cu efect de seră, scrie Science Alert.

În urma analizelor, s-a ajuns la concluzia că cel puţin 3 din 4 planete studiate au atmosfere care nu abundă în hidrogen. Acest lucru înseamnă că planetele respective merită o mai multă atenţie pe viitor, cu Telescopul Spaţial James Webb – succesorul lui Hubble – care va fi lansat anul următor.

„Hubble realizează munca de recunoaştere preliminară pentru ca astronomii care vor folosi Webb să ştie de unde să înceapă”, a precizat Nikole Lewis de la Space Telescope Science Institute, co-autorul studiului.

Telescopul James Webb, care va fi mult mai performant, va putea căuta gaze mai grele precum dioxidul de carbon, metan, apă sau oxigen. Studiul recent pune astfel bazele pentru cele viitoare, mai detaliate, ajutând şi la îngustarea orizontului de posibilităţi.

Chiar dacă echipele de cercetare vor şti deja unde să caute (şi unde nu) cu noul instrument, nu este o garanţie că vor găsi viaţă sau condiţiile necesare apariţiei vieţii aşa cum o ştim.

Totuşi, studiul pesimist menţionat la început aruncă o umbră peste speranţa de a găsi viaţă în acest sistem planetar. Pitica roşie, din centrul sistemului, este o stea mai rece decât soarele nostru, ceea ce înseamnă că planetele sunt mai aproape de stea – aspect deja observat de Hubble – fiind expuse mai mult la radiaţii, iar o cantitate mare de radiaţii ar elimina planetele din lista candidaţilor pentru susţinerea vieţii.

Noi informaţii spectaculoase despre sistemul TRAPPIST-1, unde se află cele şapte planete asemănătoare Pământului