Prima pagină Stiinta

Un studiu scoate la iveală un capitol din lumea ascunsă a atomilor: capacitatea surprinzătoare a acestora

Alexandru Voiculescu 03.31.2018 | ● Vizualizări: 707
Foto: arhiva     + zoom

Savanţii au folosit un atom al elementului yterbiu pentru a înregistra o forţă electromagnetică mai mică de 100 zeptonewtoni, conform unui studiu publicat în Science Advances.

Este mai puţin de 0,0000000000000000001 newtoni (să nu vă chinuiţi - 18 zerouri după virgulă). Mai simplu spus, forţa este extrem de slabă, scrie Science News.

MESAJE DE FLORII. Cele mai frumoase mesaje, urări, sms-uri şi felicitări de Florii

După înlăturarea unui electron, cercetătorii au prins atomul folosind câmpuri electrice şi l-au răcit foarte aproape de temperatura zero absolut (-273,15 grade Celsius), bombardându-l cu laser. Contraintuitiv, acea lumină îl face pe atom să vibreze mai puţin, deci să aibă o temperatură mai mică. De asemenea, laserul face ca un atom să strălucească, iar savanţii au concentrat acea lumină într-o imagine cu ajutorul lentilelor Fresnel.

Monitorizând mişcarea imaginii atomului, savanţii au putut studia modul în care acesta a răspuns la câmpurile electrice şi au putut măsura forţa minusculă cauzată de particulele de lumină dispersate de la atom, adică 95 de zeptonewtoni.

Acum ştim ceva mai mult despre atom: savanţii au putut observa pentru prima dată o particulă extrem de mică şi rară a acestuia

Extraordinar: a fost fotografiat interiorul unui atom!

Un fir-minune cu o grosime de un singur atom a fost creat de savanţi. Poate REVOLUŢIONA tehnologia