Home » Stiinta » Acum ştim ceva mai mult despre atom: savanţii au putut observa pentru prima dată o particulă extrem de mică şi rară a acestuia

Alexandru Voiculescu 08.07.2017
Pentru prima dată, savanţii au detectat neutrini în nucleul atomilor. Procesul, prezis acum mai bine de patru decenii, oferă o nouă metodă de a efectua teste şi experimente în domeniul fizicii fundamentale. De asemenea, descoperirea ajută savanţii să caracterizeze această particulă care are o masă extrem de mică şi care abia interacţionează cu materia.

Descoperirea a fost publicată pe 3 august în jurnalul de specialitate Science, având „implicaţii extrem de mari”, precizează Janet Conrad, cercetător la MIT, care nu a fost implicat în acest studiu. Mai mult, această descoperire umple o piesă lipsă în modelul standard, teoria care explică modul în care particulele se comportă: neutrinii interacţionează cu nucleele atomilor, ceea ce duce la „elaborarea unei noi metode de măsurare”, adaugă Conrad.

Până acum, savanţii observau neutrinii atunci când interacţionau cu un singur proton sau neutron. Noul studiu măsoară distribuţia în mod „coerent”, unde un neutrin interacţionează cu întreg nucleul în acelaşi timp, relatează Science News.

„Este uimitor că l-am măsurat pentru prima dată”, susţine Kate Scholberg de la Duke University, purtător de cuvând al colaborării numite COHERENT, care a realizat această descoperire.

Spre deosebire de alte studii care au încercat să depisteze în mod „coerent” neutrinii, detectorul acesta este, în mod paradoxal, extrem de mic, spre deosebire de alte experimente care se bazau pe analize cantitative. Acest lucru se datorează faptului că neutrinii interacţionează mai desc decât s-a crezut anterior.

Astfel, oamenii de ştiinţă au instalat detectorul la Spallation Neutron Source al Oak Ridge National Laboratory din Tennessee. Dispozitivul generează explozii de neutroni şi, ca produs secundar, generează neutrini pe care detectorul îi poate observa datorită „reculului” nucleului ca rezultat al interacţiunii cu aceste particule.

Distribuţia neutrinilor se potriveşte cu modelul standard, dar astfel de experimente sunt încă la început peentru a oferi o concluzie finală.

Totuşi, elaborarea unei noi tehnici de măsurare a (distribuţiei) neutrinilor poate ajuta savanţii într-o serie de domenii care prezintă interes enorm, precum detectarea particulelor de materie întunecată, care pot fi detectate indirect prin observarea reculului pe care îl produce. De asemenea, tehnica poate ajuta la detectarea supernovelor – dacă o supernovă explodează în apropiere, savanţii pot observa distribuţia neutrinilor.

Pentru prima dată, cercetătorii au pătruns în „sufletul” Soarelui. Iată ce au descoperit în nucleul stelei noastre

O particulă extrem de rară îşi poate schimba forma „ca un fel de Superman”, spune un om de ştiinţă

Particulele neutrino au depăşit din nou viteza luminii!

De ce au scufundat cercetătorii un telescop în cele mai adânci locuri din ocean