Home » Stiinta » Un craiovean şi echipa sa de specialişti au proiectat o rază laser ce poate încălzi apa la 100.000 de grade Celsius cât ai clipi

Autor: Oana Bujor 05.21.2018
O nouă rază laser proiectată de cercetători te-ar putea scăpa de ''chinul'' aşteptării celor 3-4 minute pentru ca apa dintr-un ibric să se fiarbă. Desigur, dispozitivul cu raze X nu este menit să-ţi facă un ceai, ci va fi utilizat pentru analizarea materiei.

Laserul cu raze X poate aduce apa de la temperatura camerei la 100.000 de grade Celsius într-o milionime dintr-o milionime dintr-o secundă. Conform Digital Trends, experimentul a fost realizat în cadrul Universităţii Stanford şi a implicat transmiterea unor pulsaţii de raze X extrem de intense către jetul de apă, astfel rezultând un mod cu totul nou de încălzire a apei. Laserul cu raze X utilizat în cadrul acestui experiment a fost dat în funcţie din anul 2009, iar construirea lui ar fi durat câţiva ani, susţine Nicuşor Timneanu, cercetător din cadrul Universităţii Uppsala din Suedia.

”Anul trecut, în septembrie, a fost dat în folosinţă un laser asemănător în Hamburg, European X-ray Free Electron Laser – construcţia lui a durat aproape 8 ani. Într-un fel, aceste instrumente sunt asemanătoare cu laserul ELI de la Măgurele, însa au un principiu diferit de generare a razelor X,” a declarat Timneanu pentru Descopera.ro

”Metoda nu a fost creată pentru încălzirea apei,” a declarat fizicianul şi astronomul Nicuşor Timneanu, din cadrul Universităţii Uppsala din Suedia. ”Laserele cu raze X sunt utilizate de obicei pentru investigarea structurilor materiei pe o perioadă extrem de scurtă de timp. Am descoperit că apa se încălzeşte într-un mod extrem de violent. Prin intermediul ionizării, legăturile acesteia se distrug. Metodele convenţionale de încălzire a apei transferă energie către moleculele de apă prin intermediul căldurii în cazul unui aragaz sau al vibraţiilor în cazul microundelor. Însă, prin intermediul utilizării laserului cu raze X, apa a fost practic vaporizată extrem de repede. Este uimitor deoarece dorim să înţelegem cum a fost posibil un proces atât de rapid, atât prin intermediul computaţiilor, cât şi a experimentelor,” a declarat cercetătorul născut în Craiova.

Timneanu susţine că instrumentul ar putea fi extrem de important în viitor. ”Prin intermediul laserului cu raze-X, putem investiga structura proteinelor sau a celulelor vii,” a declarat cercetătorul. De asemenea, instrumentul poate fi utilizat atât în domeniul fizicii, chimiei şi biologiei deoarece cu ajutorul lui pot fi studiate la nivel atomic structura materiei. ”Datorită faptului că razele vin în pulsaţii foarte scurte, se poate studia nu doar structura, dar si dinamica rapidă a moleculelor şi atomilor, şi mecanismele de funcţionare a moleculelor şi macromoleculelor,” a declarat Timneanu. Acesta a mai adăugat faptul că în viitor un astfel de laser, dar mult mai puternic, ar putea fi utilizat şi pentru studierea antimateriei.

Întrebat de posibilele aplicaţii militare ale laserului, cercetătorul român s-a arătat sceptic: „Instrumentul are o lungime de 3 km, şi este foarte scump de construit şi de ţinut în operaţie,” a declarat Nicuşor Timneanu pentru Descoperă.ro

Nicuşor Timneanu/ Credit foto: Daniel Larsson

Nicuşor Timneanu este fizician şi astronom în cadrul Universităţii Uppsala, din Suedia. Şi-a început studiile la Universitatea din Craiova, iar cercetările sale s-au axat pe domeniul biofizicii moleculare.

Vă recomandăm să citiţi şi urrmătoarele articole:

Cine este noul subsecretar american al Apărării pentru Cercetare şi Inginerie
Directorul OMS, despre COVID-19: Prea multe ţări s-au îndreptat în direcţia greşită
„Cârtița” trimisă de NASA pe Marte a început, în sfârșit, să sape, însă a dat de un nou obstacol