Home » Știință » Lumina albastră îţi face ochii să se autodistrugă

Lumina albastră îţi face ochii să se autodistrugă

Publicat: 12.08.2018
Expunerea excesivă la lumina albastră reprezintă un pericol pentru ochi şi contribuie la pierderea vederii în timp.

Cercetătorii din cadrul Universităţii din Toledo, SUA, au descoperit cum funcţionează acest efect toxic. Conform Science Alert, informaţiile sunt extrem de importante pentru persoanele ce au un risc crescut de dezvoltare a afecţiunilor oculare degenerative.

Pentru persoanele care nu sunt supuse acestui risc, descoperirea reprezintă un motiv în plus pentru limitarea utilizării ecranelor cu lumină rece noaptea.

„Nu este un secret faptul că lumina albastră este dăunătoare pentru vedere, prin intermediul distrugerii retinei”, a declarat chimistul Ajith Karunarathne. „Experimentele noastre explică cum are loc degradarea şi sperăm că aceste informaţii să contribuie la dezvoltarea terapiilor pentru încetinirea degenerescenţei maculare”, a adăugat el.

Degenerescenţa maculară asociată vârstei implică degradarea celulelor care se află în spatele ţesutului sensibil la lumină din interiorul globului ocular. Treptat, retina se distruge şi lasă în urmă un punct de orbire care se dezvoltă în timp.

Lungimile de undă ale luminii albastre şi violet sunt cele care agravează degenerescenţa maculară. Karunarathne şi echipa sa a analizat chimicala din retină, denumită retinal. „Este necesară existenţa continuă a moleculelor retinale pentru a putea vedea. Fotoreceptorii sunt nefolositori fără retinal ce este produs de ochi”, a declarat Karunarathne

Retinalul este o formă a vitaminei A ce reacţionează la lumină prin schimbarea formei sale. De obicei, transformarea unei forme a retinalului este reversibilă, însă la unele persoane procesul nu funcţionează corect şi duce la apariţia acumulărilor. În cantităţi suficiente, transformarea retinalului în ATR este considerată toxică. Acest lucru are loc deoarece ATR-ul are tendinţa să se transforme în lipofuscină, molecule ce au capacitatea să distrugă structurile celulare.

Cercetătorii au adăugat retinalul diferitelor culturi de celule şi au analizat rezultatele în timp ce erau expuse diferitelor lungimi de undă ale luminii. Se pare că lipofuscina nu este unul dintre vinovaţi în acest caz.

Atunci când ambele forme ale retinalului erau expuse lungimilor de undă ale luminii albastre, echipa a observat o deformare a membranei celulelor, urmată de o creşterea a nivelului de calciu ce a schimbat forma celulei. În cele din urmă, aceste procese au dus la moartea celulei.

Aceste efecte nu au fost observate şi în timpul depunerii retinalului la alte culori. Se pare că albastru a stimulat molecula încât aceasta a devenit toxică.  „Toxicitatea generată de retinal prin intermediul luminii albastre este universală. Poate ucide orice tip de celulă”, a declarat Karunarathne.

Cum ajung microplasticele din intestin spre alte organe?
Un polonez a intrat în Cartea Recordurilor după ce a stat scufundat în gheață peste 4 ore
Care este al doilea cel mai plăcut oraș din Europa?
Microsoft a dezvăluit Inteligența Artificială care transformă pozele și vocea în filmări realiste
Astăzi se împlinesc 120 ani de la naşterea omului care a dat lumii bomba atomică. Cinci inventatori care au ajuns să-şi regrete creaţiile
Un avion plin cu turiști britanici a rămas fără alcool într-un timp record
Cât de repede ar putea primi Ucraina arme de la SUA?