Home » Știință » Implantul cu retină artificială ar putea restabili vederea persoanelor nevăzătoare. Testele clinice vor avea loc la sfârşitul anului

Publicat: 14.03.2017
Experţii au dezvoltat un implant pentru retină care poate restabili vederea şoarecilor, studiile clinice pe oameni vor avea loc în a doua parte a anului 2017.

Implantul transformă lumina în semnale electrice care stimulează neuronii retinei, dispozitivul ar putea oferi o nouă şansă persoanelor cu boli ale retinei, inclusiv retinopatie pigmentară, relatează Science Alert.

Retina este localizată în spatele globului ocular şi este alcătuită din milioane de fotoreceptori sensibili la lumină. Dar apariţia unei mutaţii la una dintre cele 240 de gene identice poate produce retinopatie pigmentară, afecţiune care provoacă distrugerea celulelor fotoreceptoare, deşi neuronii din jurul lor rămân neafectaţi.

Deoarece nervi retinei rămân intacţi şi funcţionali, cercetările anterioare au încercat să trateze retinopatia pigmentară cu ajutorul ochilor bionici care stimulează neuronii cu ajutorul luminii, în timp ce în cadrul altor cercetări au fost analizate metode de editare a genelor CRISPR pentru repararea mutaţiei care provoacă orbirea.

În prezent, o echipă de cercetători de la Institutul de Tehnologie din Italia a propus o nouă abordare, de implantare a unei proteze care realizează sarcinile retinei distruse.

Pentru a testa dispozitivul, cercetătoril au implantat retina artificială în ochii şoarecilor cu retinopatie pigmentară. La 30 de zile după operaţie, cercetătorii au testat cât de sensibili sunt la lumină comparabil cu şoarecii sănătoşi. La o intensitată moderată a luminii, şoarecii au prezentat un reflex pupilar.

Bazându-se pe rezultate, experţii au afirmat că implantul a ,,activat circuitele neuronale ale retinei degenerative.” Deşi nu este încă sigur dacă rezultatele prezente la şoareci vor putea fi resimţite şi de oameni, echipa susţine că testele clinice vor avea loc la sfârşitul anului 2017.