Home » Stiinta » Glaucomul ar putea fi o boală autoimună

Glaucomul ar putea fi o boală autoimună

Autor: Oana Bujor 08.14.2018
Glaucomul ar putea fi o boală autoimună
Glaucomul, boala ce afectează aproape 70 milioane de persoane la nivel global, reprezintă încă un mister pentru specialişti. Momentan sunt cunoscute puţine detalii despre originile afecţiunii ce distruge retina şi nervul optic.

În urma unui nou studiu realizat de cercetători de la MIT şi Massachusetts Eye and Ear s-a descoperit că glaucomul ar putea fi o boală autoimună. Conform Science Daily, cercetătorii au arătat, în cadrul studiului pe şoareci, că propriile celule T ale corpului sunt responsabile pentru degenerarea progresivă a retinei observată şi în cazul glaucomului.

De asemenea, se pare că celulele T atacă neuronii retinei ca rezultat al unei interacţiuni anterioare cu bacteriile  ce trăiesc în mod normal în corpul uman. Descoperirea sugerează că ar putea fi posibilă dezvoltarea unor noi tratamente pentru glaucom prin blocarea activităţii autoimune, au afirmat cercetătorii. „Informaţiile oferă o nouă abordare pentru prevenirea şi tratarea glaucomului ”, a declarat Jianzhu Chen, profesor de biologie din cadrul MIT.

Unul dintre principalele riscuri asociate glaucomului este reprezentat de creşterea presiunii intraoculare, ce apare de obicei atunci când persoanele îmbătrânesc. De obicei, în fazele incipiente boala nu este detectată, iar persoanele află că suferă de glaucom abia după ce jumătate din celule ganglionale ale retinei sunt distruse. Mare parte din tratamente se axează pe scăderea presiunii  intraoculare, însă în cazul multor pacienţi boala se agravează chiar şi după ce presiunea revine la normal. În cadrul studiilor pe şoareci, efectele au fost aceleaşi. „Acest lucru ne-a făcut să credem că această schimbare de presiune declanşează ceva progresiv, iar primul lucru la care ne-am gândit a fost răspunsul imunitar”, a declarat Dong Feng Chen, cercetător din cadrul MIT.

Pentru a testa această ipoteză, cercetătorii au analizat celulele sistemului imunitar din retina şoarecilor şi au descoperit existenţa celulelor T. De obicei celulele T nu pot pătrunde în retină, aceasta fiind protejată de un strat de celule ce formează o barieră. Cercetătorii au descoperit că în momentul în care presiunea intraoculară creşte, celulele T pot trece de barieră şi pătrund în retină.

Pentru a analiza efectele celulelor T în cazul glaucomului, cercetătorii au generat o presiune intraoculară ridicată, în cazul şoarecilor. Aceştia au descoperit că în momentul creşterii presiunii doar o mică parte din retină este distrusă. Studiile ulterioare au arătat că celulele T asociate glaucomului atacă proteinele de şoc termic. În mod normal, celuele T nu ar trebui să atace proteinele produse de gazdă.

În cazul testelor pe pacienţi cu glaucom, specialiştii au descoperit că aceştia aveau un nivel de cinci ori mai mare de celule T decât cel normal.

Scheletul victimei unei crime „misterioase” a fost descoperit lângă un monument similar celui de la Stonehenge