Home » Stiinta » Astronomii au aflat cum s-a format Jupiter, iar gigantul gazos a avut unele „tulburări de creştere”

Alexandru Voiculescu 08.29.2018
Datele colectate de la meteoriţi au indicat că evoluţia planetei gigant a fost întârziată cu două milioane de ani. Acum, cercetătorii au venit cu o explicaţie: coliziunile cu corpuri kilometrice au generat energie, ceea ce a însemnat că în această fază a avut loc o acumulare (acreţie) foarte slabă, drept consecinţă, planeta a crescut extrem de lent.

Mecanismul de formare al planetelor gigantice a fost un subiect de dezbatere aprigă timp de mai multe decenii. Acum, savanţii de la NCCR (National Centre of Competence in Research) din Elveţia au putut veni cu o explicaţie, publicată în detaliu în noul număr al revistei Nature Astronomy.

„Putem arăta că Jupiter a crescut în faze diferite, distincte”, explică Julia Venturini de la Universitatea Zürich, membră a echipei de cercetare.

În prima fază, embrionul planetar a acumulat pietriş de dimensiuni reduse, construind un miez în decurs de un milion de ani, cât a durat etapa incipientă. Următoarele două milioane de ani au fost dominate de o acreţie slabă cauzată de roci de dimensiuni kilometrice numite planetezimale. Acestea au lovit puternic planeta în creştere, emanând căldură, scrie Science Daily.

„În prima fază, pietrişul a adus masă. În a doua fază, planetezimalele au adăugat şi ele puţină masă, dar ce este mai important a fost că au adus energie”, precizează Yann Alibert, autorul principal al studiului.

După alte trei milioane de ani, Jupiter a crescut într-un corp care avea de 50 de ori masa Terrei. Apoi, o a treia fază de formare a început unde a avut loc acreţia de gaz, ducând la masa de 300 de mase terestre pe care Jupiter o are în prezent.

Noul model al naşterii gigantului gazos se potriveşte cu datele meteoriţilor care au fost prezentate la o conferinţă din State Unite anul trecut. Măsurătorile compoziţiilor meteoriţilor au arătat că în timpurile primordiale ale Sistemului Solar, nebuloasa solară era divizată în două regiuni într-o perioadă care a durat 2 milioane de ani. S-a ajuns la concluzia că Jupiter a reprezentat un fel de barieră atunci când a crescut de la 20 la 50 de mase terestre. În această perioadă, planeta în formare a fost perturbată de praful discului, creând o supradensitate care a prins pietrişul în capcană, în afara orbitei planetei. Aşadar, materialul din regiunile externe nu s-a putut amesteca cu cel din regiunile interne, lucru valabil până când planeta a ajuns la o masă suficientă pentru a atrage materialul în interior.

Fenomen uimitor găsit la cea mai mare planetă din Sistemul Solar. Aurorele lui Jupiter au o particularitate surprinzătoare

Misterul caracteristicilor colorate din atmosfera lui Jupiter a fost rezolvat

Fulgerele de pe Jupiter sunt remarcabil de similare cu cele de pe Pământ

Descoperire neaşteptată a astronomilor: au găsit încă 12 sateliţi ai lui Jupiter. Acum, gigantul gazos are în total (cel puţin) 79 de luni

Orașul scufundat Thonis-Heracleion își dezvăluie comorile ascunse sub apă mai bine de 2.000 de ani
O companie producătoare de jucării sexuale va trimite o rachetă în spațiu. Care este scopul misiunii
Anunțul lui Fauci: Mergem în direcția greșită în ce privește COVID-19
Industria auto locală, în continuare afectată de criza microcipurilor
Cruce de procesiune furată din Biserica Evanghelică Cisnădie, recuperată după cinci ani
De când începe administrarea vaccinului Moderna la copiii de peste 12 ani
Emmanuel Macron vrea intensificarea rolului energiei nucleare. Ce viziuni au celelalte ţări europene
Românii lucrează cel mai mult din UE
Un bărbat, terorizat timp de o săptămână de un urs grizzly, în sălbăticia din Alaska
O hartă detaliată cu structura internă a planetei Marte, dezvăluită pentru prima oară
Marina rusă poate efectua „lovituri imprevizibile” dacă este necesar. Ce spune Vladimir Putin
În urmă cu 107 ani, Austro-Ungaria declara război Serbiei, marcând astfel începutul Primului Război Mondial
„Arma secretă” a variantei Delta a noului coronavirus. De ce este atât de contagioasă?
Când se va lua decizia vaccinării cu a treia doză în România? Cresc cazurile de infecție cu varianta Delta