Home » Stiinta » O descoperire care completează încă un capitol al fizicii particulelor: a fost observată descompunerea bosonului Higgs

Autor: Alexandru Voiculescu 08.30.2018
La şase ani de la descoperirea sa, bosonul Higgs a fost în sfârşit observat descompunându-se până la particulele fundamentale cunoscute drept quarci „jos”. Descoperirea, prezentată pe 28 august la CERN de colaborările ATLAS şi CMS de la LHC (Large Hadron Collider), este în concordanţă cu ipoteza conform căreia natura cuantică a bosonului Higgs face ca acesta să dea masă quarcului „jos”.

Modelul Standard al fizicii particulelor prezice că circa  60% din timpul în care un boson Higgs se va descompune, o va face într-o pereche de quarci jos, a doua cea mai grea aromă de quarci, scrie Phys.

Testarea predicţiilor modelului este crucială pentru că rezultatele ar susţine Modelul Standard – care este construit pe ideea că acest boson Higgs înzestrează quarcii şi alte particule fundamentale cu masă – sau ar indica un parcurs diferit, deci ar duce la elaborarea unei nou model al fizicii particulelor.

Observarea acestei descompuneri ştiute până acum numai teoretic a fost o sarcină dificilă. Motivul constă în faptul că există multe alte moduri de producere a quarcilor jos în coliziuni proton-proton; ceea ce face dificilă izolarea descompunerii bosonului Higgs de „zgomotul de fond” asociat cu astfel de procese. În contrast, cele mai puţin comune canale pentru descompunerea bosonului Higgs au fost observate în momentul descoperirii particulelor, precum descompunerea unei perechi de fotoni, care sunt mai uşor de extras.

Pentru a extrage semnalul, colaborările ATLAS şi CMS au combinat date ce au implicat coliziuni ale energiei la 7,8 şi 13 TeV.  Astfel, echipele de cercetători au putut măsura rata descompunerii bosonului, observând că este în concordanţă cu predicţiile Modelului Standard.

„Această observaţie este o piatră de hotar în explorarea bosonului Higgs. Arată că experimentele ATLAS şi CMS au ajuns la o înţelegere în profunzime a datelor şi la un control al fenomenelor care depăşeşte aşteptările”, a precizat Karl Jakobs, purtător de cuvânt la ATLAS.

Bosonul Higgs are un nou ”prieten”. Descoperirea de la CERN poate rezolva unul dintre misterele particulelor fundamentale