Home » Stiinta » Savanţii de la CERN au descoperit o nouă particulă care ar putea oferi informaţii despre cele mai mici părţi ale Universului

Autor: Oana Bujor 07.08.2017
Cercetătorii din cadrul CERN au reuşit să descopere în premieră existenţa unei particule care ar putea furniza noi informaţii privind modul de interacţiuni a particulelor quarci.

Protonii şi neutronii sunt compuşi din două tipuri de quarci: up (u) şi down (d). Un proton este compus din doi quarci (u) şi un quarc (d) în timp ce un neutron conţine un quarc (u) şi doi quarci (d). Aceste triplete de quarci sunt cunoscute cu denumirea de barioni, notează NY Times.

Desigur, quarcurile  există în şase feluri, masele lor ajungând de la valori mici  până la foarte grele, asemănătoare cu atomul de aur. Cele şase tipuri de quarci sunt:  up (u), down (d), strange (s), charm (c), bottom (b) şi top (t).

În cadrul uniui experiment de la CERN au fost descoperite peste 300 de particule noi denumite Xi-cc++ ce sunt alcătuite din 2 quarci (c) şi un quarc (u). Descoperirea furnizează noi informaţii privind modul de interacţiune a celor mai mici părţi din Univers. ,,Existenţa acestor particule a fost prezisă de către Modelul Standard. De asemenea, şi proprietăţile lor au fost prezise,” a declarat Patrick Spradlin, fizician din cadrul Universităţii din Glasgow.

Quarcii (u) şi (d) au o masă asemănătoare, aşadar în compoziţia neutronilor şi protonilor cei trei quarci se învârt unul în jurul celuilalt într-un mod uniform. Însă, în cazul noii particule, quarcul (u) se învârte în jurul  a doi quarci (c) aflaţi în centru. ,,Se obţine o mişcare asemănătoare cu cea realizată în interiorul unui atom,” a declarat dr. Spradlin.

Masa particulelor Xi-cc++ este de 3,8 ori mai mare decât cea a unui proton, particula nefiind stabilă. Până în prezent, experţii nu au reuşit să calculeze exact durata de viaţă a noilor particule, dar încep să se dezintegreze după 50 de milionime ale unei miliardime dintr-o secundă sau 1.000 de milionime dintr-o miliardime a unei secunde.

Lucrurile pe care părinții nu ar trebui să le facă pe reţelele de socializare