Prima pagină Stiinta

Plăcile tectonice ale Pământului ar fi fost active încă din momentul formării planetei

Oana Bujor | 10.03.2018 | ● Vizualizări: 423
Sursa-Pixabay     + zoom
Galerie foto (1)

Un nou studiu arată că plăcile tectonice au fost active încă de la începuturile Pământului. Noile descoperiri infirmă teoria anterioară care sugera că plăcile tectonice s-au creat de-a lungul a miliarde de ani.

Cercetătorii Universităţii din Tennessee susţin că nivelul crescut de heliu şi neon din perioada timpurie a Pământului s-a datorat mişcării plăcilor tectonice.

Lucrarea oferă informaţii importante pentru domeniul geochimiei şi geofizicii. De exemplu, o mai bună înţelegere a plăcilor tectonice ar putea ajuta la descoperirea planetelor din afara Sistemului Solar ce ar putea fi habitabile, scrie Science Daily.

„Plăcile tectonice oferă condiţiile necesare vieţii”, a afirmat Nick Dygert, profesor din cadrul Universităţii din Tennessee. „Cu cât ştim mai multe detalii despre plăcile tectonice străvechi, cu atât vom înţelege mai bine modul în care s-a format Pământul”, a adăugat el.

În cadrul cercetării, Dygert şi echipa sa au analizat distribuţia a doi izotopi specifici: heliu-3 şi neon-22. Aceste gaze nobile sunt acelea care nu reacţionează cu alte elemente chimice. Modelele anterioare au explicat nivelul de heliu-3/neon-22 din prezent al Pământului prin intermediul analizării unor serii de acţiuni, precum ceea ce a dus la formarea Lunii. Dygert şi echipa sa consideră că nivelul acestor gaze nobile a crescut într-un mod diferit.

În timp ce scoarţa Pământului se forma continuu, nivelul de heliu şi neon din manta a crescut. Prin calcularea nivelului din manta şi analizarea modului în care nivelul ar afecta Pământul de-a lungul unei perioade lungi de timp, poate fi stabilită o mişcare ciclică a plăcilor tectonice.

„Heliu-3 şi neon-22 au fost produse în timpul formării Sistemului Solar. Acestea oferă informaţii valoroase privind activitatea geologică primordială”, a concluzionat Dygert.