Home » Știință » Au fost creaţi în laborator ”mini-ochi” ce pot arăta cum se dezvoltă percepţia culorilor

Publicat: 15.10.2018
În ochiul uman, există trei tipuri de celule cu con care dau percepţia culorilor roşu, albastru şi verde, dar se ştiu foarte puţine despre modul în care apar aceste celule specializate în ochi la un fetus în dezvoltare. Cercetătorii au studiat aceste mecanisme de formare cu ajutorul creşterii organoidelor - organe mici şi foarte primitive - care au fost realizate din celulele ochiului cu scopul de a observa celulele pe măsură ce se dezvoltă.

Deşi nu arătau ca ochii complet formaţi, organoidele conţineau fotoreceptori care răspundeau la lumină, iar celulele (împreună cu genele lor) se comportau în continuare precum celulele cu con, aşa cum o fac în ochiul uman. Remarcabil, aceste celule sensibile la diferitele lungimi de undă ale luminii din ţesutul crescut în laborator se organizau precum cele din fetuşi, cu celulele cu con apărând primele, urmate de celule care percep lumina roşie şi ultimele, cele care percep lumina verde. Experimentele cu aceste celule oferă primele indicii cu privire la mecanismele care stau la baza generării vederii noastre colorate, scrie Live Science.

Conform cercetătorilor conduşi de Kiara Eldred de la John Hopkins University din Marylan care au efectuat noul studiu, se cunoştea dinainte că celulele cu con pentru albastru apar înaintea celor pentru roşu şi verde. Nu era clar totuşi de ce apar în această ordine şi ce determină specializarea.

„Nu ştiam cu exactitate în ce context de dezvoltare acele celule se diferenţiază unele de altele”, a precizat Eldred.

Savanţii au făcut ca „celulele stem să devină ţesut ocular, dar exact ce ţesut ocular să devină este determinat chiar de celule”, a adăugat Robert Johnson, coautor al studiului.

De asemenea, studiile anterioare au arătat că hormonii tiroidieni ajută la declanşarea dezvoltării celulelor asociate cu percepţia culorilor. Pentru a testa această teorie, savanţii au utilizat metoda de editare genetică CRISPR pentru a manipula receptorii celulelor cu con pentru hormon, pentru a vedeau cum se schimbă tiparele de creştere.

Au găsit că nivelurile de hormoni de acest tip care erau prezenţi în diferite etape ale dezvoltării ochiului au jucat un rol important în formarea identităţii celulelor. Când cercetătorii au scos din funcţiune receptorii pentru hormoni, au crescut mini-ochi care puteau percepe doar lumina albastră. Atunci când au „inundat” organoidele cu hormoni tiroidieni la începutul procesului de creştere – înainte de formarea celulelor cu con pentru albastru – toate celulele cu con au fost pentru roşu şi verde.

30 de lucruri uluitoare pe care, probabil, nu le ştiai despre ochi