Home » Stiinta » NASA a mai pierdut o navă spaţială: Dawn, sonda care a deschis noi orizonturi în explorarea spaţială, şi-a încetat activitatea

Nava spaţială Dawn a NASA, care a studiat două cele mai mari obiecte din centura de asteroizi, Vesta şi Ceres, în timpul vieţii sale îndelungate, a rămas fără combustibil.

„Astăzi (joi n.r.), celebrăm sfârşitul misiunii Dawn – realizările sale tehnice incredibile, cunoaşterea vitală pe care ne-a oferit-o şi întreaga echipă care a permis navei spaţiale să facă aceste descoperiri”, a precizat Thomas Zurbuchen, oficial NASA.

„Imaginile şi datele uimitoare pe care le-a adunat Dawn de la Vesta şi Ceres sunt critice în înţelegerea istoriei şi evoluţiei Sistemului Solar”, a adăugat Zurbuchen.

Moartea lui Dawn este a doua lovitură într-un timp foarte scurt pentru pasionaţii de explorare spaţială. Oficialii NASA au anunţat pe 30 octombrie moartea telescopului spaţial Kepler, care a descoperit circa 70% dintre exoplanetele ştiute până acum, scrie Space.

Misiunea Dawn a fost lansată în septembrie 2007 pentru a studia protoplaneta Vesta şi planeta pitică Ceres, care au un diametru de 530 de kilometri şi respectiv de 950 de kilometri. Savanţii consideră aceste corpuri ca vestigii ale perioadei formării Sistemului Solar, de aici şi numele misiunii: dawn = răsărit.

„Pretenţiile pe care le-am avut de la Dawn au fost imense”

Dawn a ajuns la Vesta în septembrie 2012. Sonda a ajuns la Ceres în martie 2015, devenind prima navă care s-a aflat pe orbita unei planete pitice şi prima care să graviteze în jurul a două corpuri dincolo de sistemul Pământ – Lună. Capacitatea de zbor a fost posibilă datorită motoarelor ionice extrem de eficiente.

„Pretenţiile pe care le-am avut de la Dawn au fost imense, dar s-a descurcat de fiecare dată”, a precizat directorul misiunii Marc Rayman de la Jet Propulsion Laboratory (JPL) al NASA din Pasadena, California.

Dawn a descoperit un număr de pete luminoase pe Ceres. Membrii echipei de cercetare au determinat că acestea erau săruri, care cel mai probabil au fost lăsate în urmă de apa sărată care s-a evaporat. Petele sunt de dată recentă, sugerând că Ceres a avut apă lichidă în trecutul apropiat şi chiar poate să mai aibă rezerve de apă şi în prezent. Aşadar, planeta pitică este în atenţia astrobiologilor, mai ales atunci când o altă descoperire a lui Dawn este luată în considerare: proba a detectat pe suprafaţa planetei molecule organice, moleculele cu carbon care stau la baza apariţiei vieţii pe Terra.

De asemenea, Dawn a observat un „munte singuratic” cu o altitudine de circa 4 kilometri, fiind pe departe cea mai înaltă formă de relief de pe planeta pitică. Muntele, care a fost denumit Ahuna Mons, este probabil un criovulcan care s-a format în ultimele o sută de milioane de ani.

„În multe moduri, moştenirea lui Dawn abia începe”, a precizat Carol Raymond de la JPL, investigator principal al misiunii. „Seturile de date culese de Dawn vor fi analizate în amănunţime de savanţi. Ceres şi Vesta sunt importante şi în studiul altor sisteme planetare, pentru că oferă indicii cu privire la condiţiile care ar fi existat în jurul stelelor tinere”, a adăugat Raymond.

Dawn va rămâne stabilă pe orbita lui Ceres pentru cel puţin 20 de ani şi există o probabilitate mai mare de 99% că sonda nu se va prăbuşi pe suprafaţa lui Ceres după cel puţin cinci decenii.

Sonda spaţială Dawn surprinde Polul Nord al planetei Ceres – VIDEO