Home » Stiinta » A fost identificată ”formula genetică” pentru monogamie

A fost identificată ”formula genetică” pentru monogamie

Autor: Oana Bujor 01.14.2019
Ce face o specie monogamă? O nouă cercetare prezintă dovezi ale unui cod genetic universal ce este fundamental pentru monogamia vertebratelor.

Unele specii, precum câinele de preerie, sunt monogame, altele nu ţin cont de câţi parteneri au. Conform Science Alert, o nouă cercetare arată că o anumită tipologie genetică comună a animalelor modifică speciile poligame în monogame. „Studiul nostru a analizat 450 milioane de ani de evoluţie, ce reprezintă originile strămoşului comun al acestor specii”, afirmă autorul studiului şi biologul Rebecca Young din cadrul Universităţii Texas din Austin.

„Majoritatea oamenilor nu s-ar aştepta ca pe parcursul celor 450 milioane de ani, tranziţiile către un comportament atât de complex s-ar produce la fel de fiecare dată”, a adăugat ea.

Sursa-Universitatea Texas din Austin

Astfel, cercetătorii au analizat creierele animalelor de sex masculindin 10 specii diferite, organizate în cinci perechi înrudite, inclusiv specii monogame şi poligame. În afară de şoarecii de câmp ce sunt înrudiţi cu specii poligame, păsările, broaştele şi peştii au reprezentaţi în ambele grupuri.

Atunci când echipa de specialişti a analizat activitatea genetică a genomilor celor 10 specii, au identificat 24 de posibile gene asociate sistemelor de împerechere monogame la vertebrate. Momentan nu este clar dacă aceleaşi modele genetice guvernează sexualitatea oamenilor afirmă biologul Hans Hofmann. „Nu ştim acest lucru, dar putem specula că acest tip de gene ar putea fi prezente şi la oameni”, a declarat Hofmann.

În cazul speciilor devenite monogame, genele asociate sunt implicate într-o serie de funcţii cognitive, inclusiv dezvoltarea neuronală, activitate sinaptică şi memorie.

Monogamia umană – stare naturală sau construcţie culturală?

De ce sunt oamenii monogami? Un nou studiu oferă un răspuns tulburător