Home » Stiinta » Acesta să fie cel mai bun ”test de compatibilitate”? Un studiu arată că îţi poţi mirosi partenerul ideal

Autor: Alexandru Voiculescu 03.25.2019
O echipă de cercetători de la Université Paris Diderot a găsit dovezi care sugerează că oamenii sunt capabili să detecteze prin miros ce parteneri sunt compatibili din punct de vedere genetic. În lucrarea publicată în Proceedings of the Royal Society B, grupul descrie studierea complexului histocompatibilităţii (MHC) la oameni şi capacitatea de a-l detecta prin miros.

Studiile anterioare au arătat că animalele, inclusiv oamenii, au mai mult succes din punct de vedere genetic atunci când se reproduc cu un partener care este diferit genetic în anumite moduri cheie. Una dintre aceste diferenţe constă în componenţa MHC-ului – un complex de gene care joacă un rol important în funcţia imunitară. Copiii cuplurilor cu grupuri MHC diferite au beneficii de la ambii părinţi. În ultimii ani, cercetătorii au suspectat că oamenii pot „simţi” componenţa MHC-ului, iar aceştia tind să-i vadă mai atractivi pe cei cu diferenţe. S-a plecat de la premiza că dacă acesta este cazul, sistemul olfactiv ar fi responsabil, scrie Phys.

Lucrarea a constat în analizarea datelor de la Database of Genotypes and Phenotypes ale NIH. Cercetătorii au relatat că au putut utiliza datele genomurilor de la peste 800 de cupluri din Europa şi Israel, observând gradul de similaritate ale MHC-urilor.

În medie, complexul de gene al cuplurilor din Europa era foarte diferit, iar cuplurile care trăiau în Olanda având cele mai mari diferenţe. De asemenea, cercetătorii au indicat că un asemenea grad de lipsă de similaritate nu a fost observat la cuplurile din Israel.

Savanţii sugerează că descoperirile lor oferă dovezi clare ale abilităţii oamenilor de a mirosi acest complex de gene, preferând să îşi aleagă partenerul în funcţie de lipsa de asemănare dintre propriul MHC şi al celuilalt. De asemenea, specialiştii spun că o astfel de preferinţă poate fi depăşită de practicile culturale, precum cele găsite în Israel, unde alegerea partenerului este limitată de anumite norme sociale.

Este divorţul scris în genele femeilor?

Cercetătorii au descoperit secretul căsniciilor de durată! Iată ce trebuie să faceţi pentru a fi fericiţi în relaţie