Home » Stiinta » Chinezii şi americanii au creat maimuţe modificate genetic. Creierul acestor primate este asemănător cu al oamenilor

Autor: Mihaela STOICA 04.03.2019
Cercetători din China şi Statele Unite au creat maimuţe modificate genetic, purtătoare a unei gene umane importante pentru dezvoltarea creierului, iar animalele au prezentat o dezvoltare craniană similară oamenilor.
Oamenii de ştiinţă au identificat câteva gene asociate cu mărimea creierului primatelor. MCPH1 este o genă exprimată în perioada fetală de dezvoltare a creierului. Mutaţiile genei MCPH1 pot produce microcefalie, o tulburare în dezvoltare caracterizată printr-un creier de dimensiune mică.

Studiul a fost realizat de cercetători de la Institutul de Zoologie Kunming (din cadrul Academiei Chineze de Ştiinţe), Universitatea Carolina de Nord Statele Unite) şi de la alte instituţii de cercetare şi a fost publicat în National Science Review, un jurnal ştiinţific chinez în limba engleză, potrivit China Daily.

Oamenii de ştiinţă au raportat că au creat cu succes 11 maimuţe rhesus transgenice (opt de primă generaţie şi trei de generaţia a doua) purtătoare a unor copii a genei umane MCPH1.

Tomografiile şi analizarea secţiunilor de ţesut au arătat un model modificat al diferenţierii neuronale şi o maturizare întârziată a sistemului neural, care este similară cu întârzierea în dezvoltare (neotenie) la oameni.

Neotenia umană se caracterizează prin păstrarea unor trăsături juvenile la adulţi. O diferenţă cheie între oameni şi primatele non-umane este aceea că formarea reţelelor neuronale la oameni durează mai mult în timpul dezvoltării, prelungind copilăria, ceea ce se cheamă „neotenie”, afirmă autorii studiului.

Cercetătorii au constatat că maimuţele modificate genetic aveau o memorie pe termen scurt mai bună şi timpi de reacţie mai scurţi comparativ cu maimuţele rhesus sălbatice din grupul de control.

Oamenii de ştiinţă au afirmat că un model de maimuţă modificată genetic este practic şi poate imita, într-o mare măsură, statutul specific uman.

Studiile vor continua, iar specialiştii speră ca primatele non-umane modificate genetic să ofere răspunsuri la întrebări importante legate de ce îi face pe oameni să fie unici, dar şi despre tulburările neurodegenerative şi de comportament care sunt dificil de studiat prin alte modalităţi.

La începutul anului, chinezii au anunţat că au clonat cinci maimuţe dintr-un singur macac, ale cărui gene fuseseră modificate pentru a dezvolta o tulburare de somn în speranţa că vor putea ajuta cercetările privind bolile psihologice umane .

Câini antrenați să depisteze persoane infectate cu COVID-19 vor fi trimiși pe Aeroportul Sibiu