Home » Știință » Astronomii au oferit cea mai precisă măsurătoare a unei stele neutronice

Astronomii au oferit cea mai precisă măsurătoare a unei stele neutronice

Publicat: 19.03.2020
Performanţa a fost reuşită de către cercetătorii de la Institutul Max Plank pentru Fizică Gravitaţională.

Stelele neutronice apar ca urmare a colapsului gravitaţional al unor supernove şi datorită forţelor la care sunt supuse în timpul trecerii între cele două faze atomii din care sunt formate îşi pierd într-o mai mare măsură electronii şi protonii; fiind astfel formate doar din neutroni. Cercetătorii de la Institutul Max Plank pentru Fizică Gravitaţională, din Germania, au combinat o serie de tenici pentur a obţine cea mai precisă măsurătoare a diametrului unei stele, aceştia şi-au testat metoda asupra stelei GW170817, care s-a format prin coliziunea a altor două stele neutronice în urmă cu 120 de milioane de ani. Rezultatele obţinute de către cercetători arată că această stea are o rază de 11 kilometri, rezultatele putând fi extinse şi la toate stelele din caeiaşi clasă de stele, notează Phys.

„Fuziunile stelelor neutronice sunt o mină de aur în ceea ce priveşte informaţiile pe care le pot oferi!”, explică Collin Capano, cercetător la AEI Hannover şi autor principal al studiului. „Stelele neutronice conţin cea mai densă materie din universul observabil. De fapt, acestea sunt atât de dense şi compacte, încât puteţi gândi întreaga stea ca un singur nucleu atomic scalată până la dimensiunea unui oraş. Măsurând proprietăţile acestor obiecte, aflăm despre fizica fundamentală care guvernează materia la nivel sub-atomic”, mai adaugă acesta.

„Am aflat că steaua neutronică tipică, care este de circa 1,4 ori mai grea decât Soarele nostru are o rază de aproximativ 11 kilometri”, spune Badri Krishnan, care conduce echipa de cercetare la AEI Hanovra. „Rezultatele noastre limitează raza la un interval undeva între 10,4 şi 11,9 kilometri. Acesta este un factor de precizie mai strict decât rezultatele anterioare”.

Oamenii de ştiinţă care au lucrat la acest studiu explică faptul că stabilirea unui interval mai exact al razei unei stele neutronice deschide posibilitatea înţelegerii fenomenelor fizice care au loc în interiroul acestora, dar şi când două astfel de stele fuzionează. De asemenea, astfel de studii ar putea să permită să distingă între două stele neutronice care fuzionează şi două găuri negre aflate în acelaşi proces, doar din studierea undelor gravitaţionale produse.

Studiul a fost publicat în Nature Astronomy.

Noi detalii despre prima coliziune gaură neagră-stea neutronică observată