Home » Stiinta » Pe Marte ar fi putut să existe moleule organice precum ARN-ul

Pe Marte ar fi putut să existe moleule organice precum ARN-ul

Adrian Popovici 03.21.2020
Pe Marte ar fi putut să existe moleule organice precum ARN-ul
În trecutul său, Marte a avut condiţiile de mediu necesare pentru formarea moleculelor de ARN.

Posibilitatea vieţii extraerestre pe Marte este una extrem de interesantă pentru oamenii de ştiinţă, dar roverele trimise transmit o cantitate limitată de informaţii. Din acest motiv, pentru a afla dacă şi în ce condiţii ar fi putut apărea viaţa pe Marte, cercetătătorii trebuie să apeleze la o serie de modele care să explice condiţiile din trecutul geologic al acestei planete. Un astfel de studiu, efectuat de către o echipă de la Massachusetts Institute of Technology, a stabilit faptul că ARN-ul ar fi putut apărea pe supraţa planetei Marte, notează Science Alert.

Moleculele de ARN sunt mai vechi decât ADN-ul, moleculele predomonante care transmit informaţia genetică în prezent, din această cauză, unii cercetători au propus „Ipoteza Lumii ARN”. Această ipoteză susţine că la baza vieţii s-ar afla moleculele de ARN şi pleacă de la complexitatea acestor molecule, dar şi de la capacitatea acestora de a cauza reacţii chimice şi de a păstra informaţii genetice.

Pentru a apărea, ARN-ul are nevoie de o serie de condiţii de geochimice specifice, iar pentru a afla dacă aceste molecule ar fi putut apărea pe Marte, dr. Angel Mojarro, expert în ştiinţe planetare al MIT, a creat un model al condiţiilor de mediu de pe Marte în urmă cu patru miliarde de ani.

”În acest studiu sintetizăm observaţiile in situ şi orbitale ale lui Marte şi modelăm atmosfera sa timpurie în soluţii care conţin o gamă de pH şi concentraţii de metale prebiotic relevante, care se întind pe diverse medii apoase candidate”, au scris cercetătorii în studiul lor. „Apoi determinăm experimental cinetica degradării ARN datorită hidrolizei catalizate de metale şi evaluăm dacă condiţiile de pe Marte primordial ar fi putut fi permite acumulări de polimeri ARN de lungă durată”, mai adaugă aceştia.

În prezent, Marte nu mai are apă lichidă la suprafaţa sa, dar, după cum sugerează datele oferite de către roverele, în trectul său situaţia a fost diferită. Din această cauză, cercetătorii au creat o serie de soluţii în care au fost prezente metale considerate importante atunci când vine vorba de evoluţia vieţii, dar şi care au fost identificate în rocile de pe Planeta Roşie. Dintre toate soluţiile studiate, apele mai acide, cu un pH de 5,4 şi care prezentau un conţinut ridicat de ioni de magneziu s-au dovedit a fi favorabile acumulării polimerilor de ARN.

Cercetătorii explică faptul că aceste rezultate nu trebuie interpretate într-un sens tare, că moleculele de ARN au existat pe Marte şi din această cauză ne propun o abordare mai nuanţată, în care au dovedit că Marte a avut condiţiile necesare apariţiei ARN şi că, în posibilitatea în care sunt identificate semne ale vieţii pe această planetă putem presupune că ARN-ul a jucat un rol important în evoluţia acesteia.

Studiul a fost publicat pe serverul bioRxiv.

Cercetătorul-şef al NASA crede că în doar câţiva ani o să descoperim viaţă pe Marte